kosterspeldClinge

Het werk van een koster kan door 1 of meerdere personen uitgevoerd worden.
In onze parochiekern wordt deze taak door 1 persoon waargenomen.

De koster zorgt ervoor dat voor elke viering die in de kerk plaatsvindt, alles netjes klaarligt; zoals de kleding van de voorganger en de acolieten, de aankleding van het altaar en alles wat er nog voor een viering nodig is.
Ook moet zij zorgen dat alle benodigdheden hiervoor; zoals hosties, kaarsen, miswijn enz., tijdig besteld worden.
Zij luidt vóór aanvang van een viering de klok en zorgt ervoor dat de kerkdeur tijdig geopend is zodat de kerkgangers in een goed verwarmde en verlichte kerk de viering kunnen bijwonen.
De acolieten, de jongens en meisjes die de voorganger in de viering assisteren, worden door haar gevraagd, opgeleid en verder begeleid. Zij kunnen steeds met al hun vragen bij haar terecht.
Tevens verzorgt de koster afspraken met dirigent en koorleden, met werkgroepen bij een bijzondere viering, denken we aan de Eerste Communieviering en gezinsvieringen, heeft zij regelmatig contact met de parochiekerncommissie en zorgt zij, met hulp van enkele vrijwilligsters, dat onze kerk er steeds proper en verzorgd bijligt.

Onze koster: Fanny van Geertruy-de Cock

Graauw

De koster bij de maandelijkse viering is dhr. J. de Baar.

Nieuw-Namen

De contactpersoon van het kosterteam is F. Robbrecht.