080308 surinamebroodjeHet pastoresteam heeft het dit jaar op zich genomen om de regionale viering op de avond van Witte Donderdag aan te sturen. Evenals vorig jaar vindt er ook dit jaar één regionale viering plaats in de kerk en wel in Boschkapelle om 19.00 uur. Het team zal hier in voorgaan en wordt medewerking gevraagd uit alle parochies van de hele regio op diverse manieren.

Er is ook een actie aan verbonden. In het kader van samen het brood delen - waarin Jezus ons op deze avond zelf is voorgegaan – bestaat er in alle parochies de gelegenheid een zg. “Surinamebroodje” te bestellen. De netto-opbrengst komt ten goede aan het Vastenproject ten behoeve van Suriname. In de Surinamebroodjes zijn chocoladedruppels verwerkt en worden speciaal alleen voor deze gelegenheid gemaakt.
Maar het gaat niet op de eerste plaats om dat project te ondersteunen. Het gaat om het idee dat we in navolging van Jezus zelf een stukje van ons willen delen. Zoals Jezus dat deed tijdens de maaltijd, zo willen wij dat doen met dit broodje.
Het kan gaan om iemand, aan wie je een broodje geeft omdat je iets goed te maken hebt of omdat je een goede herinnering hebt of omdat je bevriend bent of omdat het wel of geen familie van je is, aan een buurman of –vrouw of aan wie we weinig aandacht besteden of een teken willen geven, dat de ander er ook bij hoort..........enz. enz.
Iedereen die zo'n broodje wil delen met of geven aan een ander, zal van te voren een broodjesbon moeten kopen tegen betaling van één euro! Dit kan gebeuren in iedere parochie na de viering op zaterdag en/of zondag tot en met Palmzondag.
In de viering van Witte Donderdag zullen deze broodjes worden aangedragen en worden gezegend. Na de viering worden ze alleen op déze avond uitgereikt tegen overleg van de broodjesbon. De broodjes worden niet door anderen bezorgd. Daar moet iedereen zelf voor zorgen door ze te komen ophalen.
De smaakvolle broodjes worden speciaal voor dit doel en deze viering gebakken en zijn niet in de handel te koop. Wie actie wil ondernemen om deze broodjes huis-aan-huis of binnen familie- en óf kennissenkring aan te bieden, kan dat gerust doen en zorgt dan dat er voldoende broodjesbonnen na de zondagsviering worden aangeschaft.

Pastoresteam