140430 vormings en inspiratieavond over de Zwarte Madonna van Czestochowa U wordt van harte uitgenodigd om deel te nemen aan een vormings- en inspiratieavond onder leiding van pastoor Paul Verbeek.
Paul heeft zich een inspirerend spreker getoond bij eerdere inspiratieavonden in onze parochie.
Het thema van de avond is de icoon van de Zwarte Madonna van Częstochowa, Deze zou in 1384 naar de Poolse stad Częstochowa zijn gebracht.
De avond past ook in de voorbereiding van de bisdombedevaart naar Polen van 18 tot 25 oktober dit jaar, die als motto draagt : 'Open je hart voor Christus'.

U bent welkom op woensdagavond 7 mei a.s. van 20.00 tot 22.00 uur op de pastorie aan de Steenstraat 22 in Hulst. Graag even aanmelden bij pastor Chantal van de Walle of bij het secretariaat van de parochie, tel: 0114-310685.

Achtergrond informatie (Bron Wikipedia):
De zwarte madonna van Częstochowa is een icoon van de maagd Maria. De icoon van de Zwarte Madonna zou in 1384 naar de Poolse stad Częstochowa zijn gebracht.

In 1430, tijdens een van de vele middeleeuwse veldslagen, werd de icoon door hussieten uit het altaar gerukt en gestolen. Onderweg leek de icoon steeds zwaarder te worden en toen getracht werd om hem met zwaarden stuk te hakken, begon de icoon volgens de overlevering te bloeden. Uiteindelijk viel hij in drie stukken uiteen. De koning gaf opdracht hem te restaureren, maar in de linkerwang van Maria lieten ze een litteken zitten. Sindsdien komen elk jaar duizenden pelgrims naar de Jasna Góra (lichte berg) in Częstochowa om deze afbeelding te zien. Ze noemen de zwarte madonna (in het Pools Czarna Madonna) ook wel Matka Boska (goddelijke moeder) en beschouwen haar als de 'koningin van Polen'.

Volgens de overlevering is deze icoon geschilderd door de evangelist Lucas en gebruikte de evangelist een tafel uit het huis van Maria als ondergrond.