220905 Walk of PeaceIn Breda wordt op zaterdag 17 september een ‘Walk of Peace’ gehouden: een wandeling van vijf kilometer waarin vrede wordt uitgedragen. De Walk of Peace vindt plaats aan het begin van de landelijke Vredesweek (17-24 september) en wordt door tal van maatschappelijke en kerkelijke organisaties georganiseerd.

Tijdens de route worden er toespraken gehouden, zijn er momenten van stilte, is er muziek, een maaltijd en gebed. Pastoor Lars Peetam van de Parochie van de Heilige Familie is een van de sprekers tijdens de route.

Het is nu tijd voor vrede
De Vredesweek heeft als motto 'Het is nu tijd voor vrede'. De nationale actieweek is een initiatief van Pax, de grootste vredesorganisatie van Nederland en trekt jaarlijks duizenden mensen aan die willen laten zien dat het ook anders kan. “Grote veranderingen beginnen vaak klein,” zo schrijven de initiatiefnemers. “In onze eigen straat en buurt. Samen met scholen en studieverenigingen, kerken en moskeeën, boekhandels, bibliotheken en gemeenten zetten we vrede op de kaart.” In het hele land worden er honderden activiteiten georganiseerd: van filmavonden tot festivals, van maaltijden tot masterclasses, van vieringen tot debatten. “Honderden verschillende lokale activiteiten komen samen in één nationale Vredesweek. Samen maken we een krachtig geluid. Doe je met ons mee?”

Route en sprekers

•  12.00 uur: Aanvang met de Stiltekring , een landelijke activiteit van de vredesorganisatie voor Pax , over de situatie in Ukraine op het Groenendijkplein bij de Vredesduif. Er zal landelijk in veel plaatsen 5 minuten stilte gehouden worden om vrede te vragen voor Ukraine. Daarna spreekt Frans Slwabewsky namens de vakbond FNV . Het koor Bondeko zorgt voor aangepaste liederen.
•  12.30 uur: Aankomst bij gemeenschapshuis de Biesdonk, terwijl de klokken van de Franciscuskerk luiden. Toespraak door pastoor Lars Peetoom namens de christelijke kerken daarna een getuigenis van Mohammed Hassan over Vrede en oorlog in Afghanistan gevolgd door uitdelen van soep met brood.
•  13.15 uur: Ontvangst bij de Moskee Arrahman aan de Archimedestraat door de imam en het bestuur. Spreker is raadslid Homayoen Madad.
•  14.30 uur: Ontvangst bij de Koepel door Oekraïners.
•  15.30 uur: Ontvangst en activiteit op de hoek van de Poolse Mariakapel Claudius Prinsenlaan / Singel.
•  16.30 uur: Aankomst Mondiaal centrum met getuigenis van Anita Bastet uit Rusland.
•  16.45 uur: Optreden van muziekgroep met zang onder leiding van Wout Kwakernaat.
•  17.15 uur: Afsluiting met maaltijd voor iedereen.