210829 Lidwien Jansen BoedingOp 10 augustus jl. hebben wij afscheid moeten nemen van Lidwien Jansen-Boeding. In haar afscheidsdienst klonken de woorden van Jezus uit het Johannesevangelie: ‘In het huis van mijn Vader is ruimte voor velen...’Het ‘Huis van de Heer’ op Groenendijk was het tweede huis van Lidwien. Trouw, altijd beschikbaar heeft zij als kosteres van Kloosterzande ontzettend veel werk verzet. Altijd stond zij klaar voor de kerk. Ontelbaar zijn de weekenddiensten, huwelijken, dopen en uitvaarten die zij heeft begeleid. Lidwien heeft misdienaars en lectoren opgeleid, en nieuwe voorgangers wegwijs gemaakt. Achter de schermen hield Lidwien het reilen en zeilen van de parochiekern Ter Duinen in de gaten. Aan het pastorale team liet zij weten wie graag een bezoekje wilde, wie ziek was of in aanmerking kwam voor de maandelijkse bloemengroet.

In de tijd van de parochieraad gaf zij advies aan het kerkbestuur van Ter Duinen over zaken die betrekking hadden op de kerk en de vieringen. Ook voor de Vastenactie en de Actie Kerkbalans heeft Lidwien zich ingezet en was betrokken bij de jaarlijkse kledinginzameling. In 2008 heeft Lidwien voor haar inzet een koninklijke onderscheiding ontvangen en werd zij benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. In het krantenartikel gewijd aan dit feestelijke moment stond: ‘Voor Lidwina Jansen-Boeding uit Kloosterzande is eigenlijk nooit iets te veel. Helpen is voor haar vanzelfsprekend omdat ze van nature een grote betrokkenheid heeft.’ En soms, ja soms zag je haar gewoon stil in de kerk zitten om even bij te komen en van de rust te genieten. “Dat heb ik nodig,” zei ze, “dat doet me goed.”

In 2020 vierde Lidwien haar 50-jarig jubileum als kosteres. Helaas viel dit feest in coronatijd. Lichamelijk ging het toen al niet zo goed met haar. Het was zo moeilijk voor haar aan te geven dat zij haar taken neer moest leggen. Maar ineens ging alles veel sneller dan we allen hadden gedacht. Kort na haar opname in het ziekenhuis is Lidwien op 10 augustus overleden, twee dagen na haar 81e verjaardag.

De parochie, het pastorale team en het parochiebestuur zijn Lidwien dankbaar voor alles wat zij voor ons en vele anderen heeft gedaan en betekend. Dankbaar zijn wij voor haar voorbeeld van trouw en geloof. Na haar toegewijde dienst in het ‘Huis van de Heer’, mag zij welkom zijn in het ‘Huis van de Vader’, zoals Jezus het zegt, en daar genieten van haar welverdiende rust en vrede

Ralf Grossert p.w