Afgelopen woensdag was Jos de Jager van de EO hier, bij mij in de achtertuin, met een cameravrouw. Ze filmden het kerkbankje, gekocht voor € 25 uit de inventaris van de kerk van Stoppeldijk. Ronnie Haerens was er ook bij. Na drie pogingen was de opname goed genoeg.

Daarna gingen we naar de kerk. Te voet vanaf het Karrewiel naar de kerk, de grote deur open en de lege kerk in. Vragen van Jos over hoe dat nu voelt na zoveel jaren leegstand. Was men destijds teleurgesteld of boos? Waren er acties voor het behoud? Waarom is de kerk nog niet verkocht? Wat zou er allemaal in kunnen gebeuren: danszaal, biljarten, fitnesscentrum, antiekzaak? De lekkage aan het dak trekt de aandacht. Een minpuntje. Wel een goede akoestiek. Op het oksaal proberen we het orgel. Doet het niet. Ik zing daar het Ave Maria.

Vanaf het priesterkoor leest Ronnie uit eigen werk: “Het oude gaat voorbij, zodat het nieuwe komen kan”. Dat alles vele malen opnieuw, tot Jos het goedkeurt. Begonnen om 11.30 uur, tot 13.30 uur. Wat blijft er van over op tv?

De uitzending is te zien op zaterdag 5 juni om 19.20 uur op NPO2 en in de herhaling op maandag 7 juni om 16.30, ook op NPO2. Kijken dus. Zegt het voort!

Arie Sponselee