210529 Walter LockefeerOns medecommissielid, tevens voorzitter van de parochiekerncommissie Hulst, Walter Lockefeer verdedigde op 28 mei in Delft zijn proefschrift met de titel: ‘Vrijevormarchitectuur; ontwerpen, tekenen, maken en betekenen’.

Naast zijn werk als architect werkte hij aan dit proefschrift, maar hij is ook actief bij de parochiekern H. Willibrordus Hulst. U raadt het al: zijn interesse ligt vooral bij de basiliek met al zijn onderdelen en misschien nog wel onontdekte plekjes. Als hobby heeft Walter heel de basiliek in 3D uitgewerkt, voorwaar een enorme klus.

En zoals gezegd was hij al geruime tijd bezig met zijn proefschrift. Ook hierbij heeft hij samen met zijn vrouw heel wat noten gekraakt en na vele jaren onderzoek is het gelukt. Zijn promotor professor Eekhout herinnerde Walter aan een telefoontje, waarbij zijn promotieonderwerp al ter sprake kwam. Hoe bouw je in een bloemenzaak een dak van glas? Hoe meet je dit, hoe kijk je buiten de gewone lijnen naar dit object? Het gaat te ver om hier dieper op in te gaan, maar de rector magnificus gaf Walter de suggestie voor een nieuwe titel: freefall architecture. Freefall architecture slaat ook op een stelling bij het proefschrift. Daarin geeft Walter aan, dat iedere architect eenmaal per jaar een vrije val zou moeten maken.

Walter en Hanneke, vanuit de parochiekern H. Willibrordus van harte gefeliciteerd. Het was prettig er online bij te kunnen zijn. We hopen nog eens zo’n mooi gebouw in Hulst te mogen zien. Het zou ook zeker bekijks hebben.