logo parochies Zeeuws VlaanderenBeste parochianen,

Afgelopen weekend hebben we het hoogfeest van Pinksteren gevierd. Het feest van de heilige Geest, het begin van de kerk. “In kracht van Gods Geest kunnen wij de navolging van Christus gestalte geven. Als Jezus bij de Vader is aangekomen is de tijd van concreet christelijk leven aangebroken. Dat gold voor de eerste christenen, maar dat geldt evenzeer voor ons. In kracht van de Geest worden wij geroepen tot een christelijk bestaan…… Wij zijn bij God in goede handen.” Zo spreekt bisschop de Kort van 's-Hertogenbosch tot ons in het gebedenboek ‘van Maria-Lichtmis tot Pinksteren'.

Het afgelopen jaar hebben we veel meegemaakt door de pandemie. Het was voor velen moeilijk om op zondagmorgen dat christelijk bestaan op de normale wijze in te vullen, omdat er beperkingen waren bij het aantal mensen dat in de kerk mocht samenkomen. Maar we gingen, ondanks de beperkingen, toch door, want stilstaan kan niet in ons geloof, maar ook niet in ons leven. In de maatschappij om ons heen komen steeds meer versoepelingen, want het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames nemen af. Aangezien wij als parochies ook midden in de samenleving staan gaan we de komende tijd ook over tot versoepelingen.

We hebben het hoogfeest van Pinksteren in meerdere kerken gevierd en vanaf juni gaan we in meerdere kerken ‘de zondag vieren'. We gaan dat om en om doen. Dus naast de kerken waar we de laatste maanden hebben gevierd, komen daar de andere kerken bij. In die kerken vieren we voorlopig om de veertien dagen, dus om en om. Het aantal aanwezigen dat we toe laten brengen we naar het aantal dat we toelaten bij uitvaarten. Door daar één lijn in te trekken, voorkomen we onduidelijkheden.

Vanaf de eerste zondag van juli willen we weer gaan vieren volgens het liturgierooster, dus op de plaatsen waar we voor de pandemie gewoon waren om te vieren. Registratie van de aanwezigen is nog steeds een verplichting. Om opstoppingen te voorkomen bij de entree van de kerken blijven we werken met reserveren. De basisregels blijven van kracht: handen ontsmetten bij binnenkomst, mondkapje dragen bij bewegingen door de kerk, anderhalve meter afstand houden, verplichte looproutes, geen samenzang, geen hand geven bij de vredewens, communie-uitreiking van achter het kuchscherm…
We hebben er vertrouwen in dat de versoepelingen van de rijksoverheid verder gezet worden, zodat wij in onze parochies onze versoepelingen vanaf begin juli kunnen doorzetten. En niet vergeten: Laten we letten op én zorgen voor elkaar!

Namens het pastoraal team en parochiebesturen,
pastoor W. Wiertz

Maximaal aantal aanwezigen bij onze vieringen:

H. Maria Sterre der Zee

Parochie H. Andreas