210518 Sibusiso logo Inzet van de vrijwilligers
Op 3 mei kwamen vertegenwoordigers uit de drie parochies samen om terug te kijken op de vastenactie 2021. Als eersten krijgen de vrijwilligers van de vastenactie een dikke pluim. Ze hebben een zeer goede pr- campagne opgezet om zoveel mogelijk steun te krijgen voor het project. Ze hebben er voor gezorgd dat er via de websites van de parochies, de Nieuwsbrieven, het Regioblad, de sociale media zoals Facebook en de lokale media veel aandacht was voor het vastenactieproject. En de vrijwilligers zijn nog steeds gemotiveerd om gebruik te maken van de mogelijkheid, die vastenactie eenmalig biedt, om tot 1 oktober van dit jaar gelden in te zamelen.

Opbrengst 2021 = € 5.750
Vele parochianen hebben de gelegenheid benut om ons Sibusiso project financieel te steunen. In de parochie H. Maria Sterre der Zee kwam € 2.436,35 binnen. In de Andreasparochie is € 1.350 ontvangen en zo vergaarde men in de Elisabeth-parochie een bedrag van € 1.963,70. De teller stond in mei dus op een totaal van € 5.750. Een prachtig bedrag in deze coronatijden, waarin de normale activiteiten niet konden worden georganiseerd en we het hoofdzakelijk moesten hebben van goede publiciteit.

Vastenactie bonus +50% in gevaar!
Ondanks het enthousiasme van de vele vrijwilligers en parochianen zijn er ook grote zorgen. Het streven was om € 50.000 in te zamelen. Van dat bedrag zijn we nog heel ver verwijderd. De verwachte opbrengst uit onze eigen acties was € 33.500. Nu we nog geen 75% van onze verwachte opbrengst hebben gerealiseerd, dreigen we ook de bonus van 50% van de landelijke vastenactie mis te lopen. We hebben nog ruim € 7.500 nodig om de bonus van ongeveer € 17.000 toegekend te krijgen. De caritassen en de werkgroep vastenactie zijn bezig om te zien hoe de bonus van de vastenactie toch binnengehaald kan worden. We hebben nog tot 1 oktober 2021 om deze
€ 7.500 in te zamelen.

Help mee om de bonus van € 17.000 voor Sibusiso te krijgen
Tot 1 oktober kunt u dus ook nog steeds geven aan de vastenactie als u mee wilt helpen om de bonus van € 17.000 binnen te halen. Help de caritassen en de werkgroepen vastenactie door zelf te doneren.
Vanuit de Andreasparochie: NL52 RBRB 0791 2211 13 t.n.v. PCI Oostburg o.v.v. projectnummer: 401387
Vanuit de Elisabeth-parochie: NL66 RABO 0159 5271 04 t.n.v. Elisabeth-parochie o.v.v. projectnummer 401387 en mededeling inzake vastenactie.
Vanuit de parochie H. Maria Sterre der Zee: NL60 RABO 0172 4606 38 t.n.v. RK Caritas HMSdZ o.v.v. projectnummer: 401387.

Verlenging steun Sibusiso
Vanuit de drie parochies mogen we de komende tijd acties verwachten. Sinds begin mei heeft de werkgroep van Terneuzen al een Sibusiso winkel in de Noordstraat in Terneuzen. Daar worden allerlei producten en artikelen verkocht: jam, plantjes, koek, taart, boeken, dvd’s, kunst  en religieuze artikelen zoals iconen. En als u de winkel bezoekt dan kunt u ook een kopje koffie gebruiken. De winkel is open op woensdag en zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur. De werkgroep uit de Andreasparochie gaat bezien in hoeverre er deze zomer in Breskens nog mogelijkheden zijn voor activiteiten. De werkgroep uit H. Maria Sterre der Zee hoopt eind augustus / begin september nog een grote boekenmarkt te houden in de basiliek in Hulst.

En hoe verder met Sibusiso?
De campagnes in 2022 en 2023 zullen ook in het teken staan van Sibusiso. De vastenactiegroepen hopen dat ze in 2022 en 2023 weer normaal campagne kunnen voeren. De jaren 2020 en 2021 tellen voor de vastenactie als één jaar; daarom kunnen we dus nog twee jaar vooruit. De lat blijven ze hoog leggen: € 50.000 per campagne. Ondanks het enthousiasme en de gedrevenheid voor het Sibusiso project zijn er grote financiële zorgen.