logo parochies Zeeuws VlaanderenOostburg, 22 januari 2021

Aan:     de parochianen in Zeeuws-Vlaanderen
Van:     pastoraal team en parochiebesturen van de parochie H. Maria Sterre der Zee, Elisabeth-parochie en parochie H. Andreas

Betreft:  verlenging lockdown

Beste parochianen,

We hadden gehoopt dat met het instellen van de lockdown en het starten van het vaccineren het licht aan het einde van de tunnel steeds meer zichtbaar zou worden. Maar niets is minder waar. Twee weken geleden werd de lockdown verlengd tot en met dinsdag 9 februari. Vorige week kwam ook de avondklok in beeld. De Tweede Kamer heeft daar afgelopen woensdag over gedebatteerd en om de partijen wat tegemoet te treden mogen we nu tussen 21.00 en 4.30 uur niet naar buiten, uitzonderingen daargelaten. De maatregel is niet zozeer genomen om de druk op de medische zorg te beperken, maar om verspreiding van nieuwe virusvarianten een halt toe te roepen.

Vanaf zondag 3 januari jl. hebben we het aantal vieringen in onze parochies afgeschaald en teruggebracht naar één per parochie. De keuze voor de kerken is toen genomen op basis van beschikbaarheid van lokale vrijwilligers en ruimte om er zorg voor te dragen dat het afstand houden op geen enkel moment in het geding komt. Afgelopen week hebben we besloten om de lockdown in onze parochies te verlengen tot en met zondag 28 februari a.s.

De vieringen die op zondag doorgaan, zijn: Aardenburg om 9.15 uur – Terneuzen om 11.00 uur – Hulst om 11.00 uur. Tijdens de week zullen we vieren volgens het rooster. Houd u rekening met alle maatregelen die van kracht zijn: reserveren, handen ontsmetten, mondkapje dragen, niet samen zingen.

Woensdag 17 februari is het Aswoensdag. Het voornemen bestaat om die avond in meerdere kerken een viering te houden. De mogelijkheden worden dinsdag 2 februari in het pastoraal team besproken en zullen dan zo spoedig mogelijk aan u worden gecommuniceerd.

Iedereen is van harte welkom in de vieringen, maar het is niet mogelijk om iedere week naar de viering te komen. Het is geen récht om aanwezig te zijn in de viering.

Reserveren is in alle vieringen, op zondag en door de week, verplicht. Dat is mogelijk vanaf de maandag voorafgaand aan de viering. Nadat het aantal van 30 reserveringen is gehaald, komen de mensen die in de loop van de week nog reserveren op de reservelijst te staan. Vallen er door omstandigheden mensen uit, dan wordt u op de hoogte gebracht dat u naar de viering mag komen. Reserveren voor verschillende zondagen tegelijk is niet mogelijk! Iedere maandag wordt er gestart met een blanco lijst. Wij hopen op uw aller begrip en vertrouwen erop dat u medeparochianen de kans gunt om naar de viering te komen. We zijn samen één, broers en zussen van elkaar. Dus laten we ook anderen de mogelijkheid bieden om op geregelde tijden fysiek aanwezig te zijn tijdens een eucharistieviering. We leven in een crisistijd en hoewel we dan behoefte hebben aan het gebed en de steun van de kerk, kan niemand het recht claimen om wekelijks aanwezig te zijn.

Er zijn voldoende alternatieven beschikbaar. Iedere zondag is er om 10.00 uur de eucharistieviering op NPO2 vanuit een kerk ergens in het land. Vanaf kerstmis 2020 is het ook mogelijk om de vieringen online te volgen via kerkdienstgemist.nl. Vul bij ‘Vind uw kerk en kijk of luister mee’ Terneuzen in en scrol in de lijst naar de Emmaüskerk. Klik vervolgens op ‘naar kerk’ en u komt op de pagina van de Emmaüskerk. Meer informatie over de viering vindt u daar.

Laten we letten op én zorgen voor elkaar!

Namens het pastoraal team en parochiebesturen,
pastoor W. Wiertz