Beste mensen, nu ik dit schrijf zitten we volop in een zware lockdown en wordt duidelijk, dat er een verlenging komt. Het is al bijna een jaar lang een moeilijke tijd, die ons ertoe uitdaagt in onszelf te graven naar ‘het beste dat in ons is’ om onszelf te verbeteren, ook in onze aandacht voor de ander.

Wees eerlijk, wat mogen we gelukkig zijn met alle mogelijkheden, die er zijn. De televisie met inmiddels al zijn mogelijkheden. De digitale wereld, die ons zovele mogelijkheden biedt en ons de kans geeft -daar waar dat kan en wij dat willen- toch aanwezig en betrokken te zijn.

Op het moment dat ik dit schrijf moet ik me ook realiseren, dat er nog altijd heel velen zijn die al die vaak zo vanzelfsprekende toegangen om welke reden dan ook niet hebben. Dan ziet de wereld er toch wat anders uit.... Zeker wanneer ook nog heel veel sociaal verkeer is weggevallen....

En er zijn de velen die door corona getroffen zijn. Die intensief moeten worden behandeld, in het ziekenhuis terecht zijn gekomen, in quarantaine verblijven. De velen van wie de zaak gesloten blijft. Al die mensen die leven met moeilijke herinneringen aan deze tijd van Covid-19.

210112 Wat kan ik zelf doen BarmhartigeSamaritaanIk kan het niet oplossen. Wij kunnen het niet oplossen. Het vaccin, route van de oplossing, is er en komt er aan. Ook vanuit de parochie kunnen we het niet oplossen. Wel proberen we er te zijn. Voor wie ons nodig heeft. Altijd voorzichtig en met wijsheid. Zo ook het vieren op de zondag. Terug geschaald naar maar één viering per parochie: drie vieringen op zondag in Zeeuws-Vlaanderen. Met dertig gelovigen. En dertig aanwezigen tijdens een uitvaart. We doen dat allemaal niet om u de voet dwars te zetten. Maar om zo min mogelijk verplaatsingen in gang te zetten. We hopen op begrip. Op betrokkenheid.

De ‘Doop van de Heer’ sloot de kersttijd af. Deze zondag laat ons nadenken over onze eigen doop. Hoe voel ik mij verbonden met Jezus Christus. Hoor ik zijn roepstem. Hoe werkt Gods Geest in mij? Wat betekent mijn geloof voor mij in deze tijd van corona. Vragen die ook in deze moeilijke en uitdagende tijd gesteld mogen worden. Die ik mag stellen. Op de allereerste plaats aan mijzelf. Blijf gezond!

pastoor Wiel Wiertz