De zomer heeft u vast goed gedaan, soms misschien te warm, soms wat te weinig water, maar over het algemeen was het buiten goed toeven. Wat een verschil merkten we een week geleden. Storm, regen, koud, zowel in de nacht als overdag. Een vroege aankondiging van de winter.
We dachten vroeg aan de inventarisatie van de kachels te zijn begonnen. Ik hoor u denken: waar hebben we het over? Ja, het zijn de kachels in onze kerken. De meeste kerken hebben een heteluchtkachel. In verband met het coronavirus is dat niet goed. Immers, de kachel in deze kerken werkt als recirculatie. De binnenlucht wordt door de kachel uit de ruimte aangezogen en wordt verwarmd en vervolgens weer in de ruimte gebracht.
Waarom dit artikel?
Voor u prettig te weten, dat we er alles aan doen om de coronavirus buiten de kerk te houden. Praktisch zal dit, tot nader orde, betekenen, dat we de kerk met regelmaat blijven verluchten, dat het meubilair blijft ontsmet worden, dat uw namen en telefoonnummer worden opgeschreven, dat u een pufje ontsmetting krijgt bij binnenkomst en vóór het communiceren en dat wij met zijn allen, behalve enkele koorleden niet mogen zingen. We blijven ook op anderhalve meter van elkaar.
Voor de komende winter betekent dit tevens, dat de kachel enkele uren vóór de viering zal aangestoken worden, maar weer wordt uitgezet, voordat u de kerk inkomt. Daar de kerk snel afkoelt kan het belangrijk zijn, als u een koukleum bent, wat extra kleding aan te doen of mee te brengen. In de loop van de volgende weken zullen we u verder inlichten over de komende feestdagen.

Namens pastores en parochiebestuur heilige Maria Sterre der Zee,
Cecile van Tiggelen