180306 geloof in kunst

Het Sint Franciscuscentrum van het bisdom van Breda organiseert in deze weken van februari en maart een cursus met als titel Geloof in Kunst.

Deze cursus wordt gegeven in het Conferentiecentrum Bovendonk te Hoeven. Er nemen aan de cursus een achttiental mensen deel.

Onze kerken zijn schatkamers vol grote en kleine kunstschatten, vervaardigd in hout, steen, glas, koper, zilver, goud, ook in kunstzinnig gemaakt borduurwerk, enz. Al deze voorwerpen spreken een symbooltaal en verwijzen vaak naar Bijbelverhalen, naar verhalen van heiligen, naar geloof in de sacramenten.

Door de cursus Geloof in Kunst proberen we met de deelnemers te kijken en te zoeken naar wat deze kunstwerken betekenen, waarnaar ze verwijzen, hoe ze ons tot geloof kunnen inspireren.

Zo spraken we in de afgelopen drie cursusavonden over de betekenis van de Pelikaan, over de voorstelling van het Lam Gods, over Sint Antonius met het kind Jezus, zittend op het boek, over de H. Laurentius met het rooster, over de H. Willibrord, patroon van Nederland, die op zijn hand een kerk draagt.

De vierde bijeenkomst houden we in Lamswaarde, dat een mooie kerk heeft, waar veel is te zien, waar veel is uit te leggen.

De bijeenkomst daar is op vrijdagmiddag 16 maart 2018. Binnenkomst is vanaf 13.30 uur, het programma begint om 14.00 uur en duurt tot 16.00 uur. Nadien is er gelegenheid om elkaar nog  met een drankje te ontmoeten.

Buiten de cursisten die aan de hele cursus deelnemen, zijn geïnteresseerden uit Lamswaarde en omgeving van harte welkom. Graag even tevoren opgave bij: Lia van Kessel,

begeleiders van de cursus,
Vincent Schoenmaker