oecumenen kleurHet is een gevestigde traditie om in januari aandacht te vragen voor de weg naar eenheid die de Christelijke kerken nog hebben te bewandelen. Inmiddels zijn we in de verschillende kerken zo georganiseerd en zo gewend geraakt aan de bestaande situatie dat we eigenlijk 'door de dag heen' vergeten dat onze Heer Jezus Christus ons allen in gezamenlijkheid heeft geroepen zijn Kerk te zijn op aarde. Hij heeft ons geroepen om in gezamenlijkheid het dienstwerk van de christelijke naastenliefde en de barmhartigheid tot opbouw van de gehele wereld en tot de vermeerdering van het geluk van alle mensen, ter hand te nemen.

Het is al weer een flink aantal jaren geleden dat we een aantal keren per jaar een oecumenische viering hielden om en om in de protestantse kerk van Hulst en in de H. Willibrordusbasiliek. In die tijd zijn we er vanwege geringe belangstelling mee gestopt en hebben toen als alternatief gekozen voor de oecumenische avondgebeden in de stijl van Taizé, zoals we die nog steeds houden in de H. Catharinakerk te Hengstijk.

Dit jaar ontstond het idee om toch nog eens de oudere traditie nieuw leven in te blazen.

De protestantse gemeente en de rooms katholieke parochie willen in gezamenlijkheid aan het begin van deze week van gebed voor de eenheid gezamenlijk vieren in de basiliek van Hulst.

Daarmee hopen we in deze tijd dat we onderling als kerkmensen elkaar meer zien staan en zoeken naar wat ons verbindt. De week van gebed voor de eenheid nodigt ons daartoe uit en roept ons ook op om ons te bezinnen op de kern van ons gemeenschappelijk geloof en belijden.

Vanaf 10.15 uur is iedereen welkom om bij een kopje koffie elkaar te ontmoeten en te leren kennen. Vervolgens begint om 11.00 uur de oecumenische viering van Woord en Gebed.

Het thema is ingegeven door een tekst van Paulus uit 2 Kor 5,14-20: “Wat ons drijft is de liefde van Christus”.

Pastoor Wiertz en ds. Overduin hopen dat we met elkaar een nieuwe lente zullen beleven als het gaat om de oecumenische verbondenheid van kerken en de gemeenschappelijke betrokkenheid bij onze opdracht, gedreven door de liefde van Christus. Daarbij mag na het r.-k. bijzonder Jaar van Barmhartigheid, dat onlangs werd afgesloten, nu ook het protestantse jubileumjaar van 500 jaar reformatie een welkome bijdrage vormen.

De viering zal worden voorgegaan vanuit de beide Kerken. De zang wordt verzorgd door de Cantorij der Basiliek. Het orgel zal worden bespeelt door Marcel Magnus. De collecte is voor het landelijke en plaatselijke oecumenisch werk.

U bent van harte welkom! Uit uw aanwezigheid spreekt het belang dat u hecht aan de eenheid der Kerken. Hopelijk zullen we die zondag met velen zijn! De Eenheid van onze Kerken, nog steeds niet gerealiseerd, maar een droom die ons allen, naar het Woord en de opdracht van Christus zelf, voor ogen staat.