080215 Hulst cultureel erfgoed 1 thumbLibrije van 'Rommelhok' naar 'Museumruimte'.
Het parochiebestuur heeft onlangs een positief besluit genomen met betrekking tot de ontwikkeling van 'de Librije' tot een klein museum binnen onze basiliek.
We kennen de Librije als 'het werkhok' of 'de oude sacristie'.
Naar het oordeel van de Diocesane Commissie voor kerkelijke kunstbezit bisdom Breda, o.l.v pater Wil Brand, beschikt de basiliek over twee zeer bijzondere ruimtes. De librije en de daar boven gelegen middeleeuwse Mariakapel. Naar het oordeel van de commissie zijn deze ruimtes uniek omdat ze middeleeuws beeldhouwwerk bevatten, die de beeldenstorm, in de streek rond de Schelde van 20-27 augustus 1566, hebben overleefd.

De capelrie van Onser Vrouwe up t solderken in de kerke van Hulst
Historische gegevens over deze kapel verschijnen na 1430 .Rond die tijd is de Librije gebouwd. Er staat niet met evenveel woorden dat die kapel boven de librije was maar het kan niet anders daar er anders geen zolder was waar men gewoon toegang had. Men kan zich niet voorstellen dat die kapel op de zolder van de kerk was. De zolder van de kerk is/was totaal ontoegankelijk.
In een akte van 20 oktober 1446 staat :"de capelrie van Onser Vrouwe in de kaerke van Hulst gheheeten up den Soldre"
In een akte van 8 oktober 1455 staat : "de capelrie van Onser Vrouwe up t solderken in de kerke van Hulst"
In de akte van 18 januari 1457 staat :"de capelrie van Onser Vrouwe up t solderken"
In de akte van 22 april 1458 staat:" "de capelrije up 't solderkin voor Onser vrouwe in den choor neffens Sinte Anthonis outhaer (altaar)in de kerke van Hulst". De kapel van O.L.Vrouw op Zolder wordt genoemd tot 1645 toen de kerk overging naar de protestanten. Genoeg bewijzen voorlopig voor het bestaan van deze kapel boven de librije.

Kunstwerken
Er zijn vele kunstwerken veilig in de kluis van de basiliek opgeborgen. Volgens de commissie kerkelijke kunstbezit, kunnen we jaren achtereen de meest mooie voorwerpen tentoonstellen. Deze kunstobjecten worden nu soms nog in de liturgie gebruikt, maar staan meestal alleen achter slot en grendel. Het zou geweldig zijn als hier veel meer mensen van kunnen genieten. Dat idee willen we graag vorm geven en uitwerken door in de basiliek een kleine tentoonstellingsruimte in te richten.

080215 Hulst cultureel erfgoed 2 thumbDat de Librije en Onze lieve vrouw op zolder de laatste eeuwen als opslagplaats zijn gebruikt, komt omdat er in de basiliek geen mogelijkheden voor berging zijn. Door de functies van de kapellen in de koorkerk te herschikken komt er buiten de librije werkruimte en opslag vrij.

Het bestuur heeft een ontwikkelingsplan gemaakt. Het plan bestaat uit het maken van een klein museum in de koorkerk van de basiliek en het herinrichten van het daar boven gelegen middeleeuwse Mariakapel. Het ten uitvoer brengen van dit plan is afhankelijk van de sponsoren. Zijn deze bereid hiervoor geld beschikbaar te stellen, dan kunnen de plannen worden uitgevoerd. Komt het geld er niet dan doen we het met het geld dat op dit moment door provincie en de gemeente beschikbaar zijn gesteld. Onze parochie is gezegend met een levende gemeenschap met vele actieve vrijwilligers. Onze parochie is gezegend met een prachtige Basiliek. Dat we sponsoren nodig hebben om onze plannen tot uitvoering te brengen komt omdat dit de financiële mogelijkheden van de parochie ver te boven gaat.

Een bestuursbesluit nemen is de eerste stap. Het ten uitvoer brengen is ingewikkelder en vraagt bovendien de samenwerking, de inzet en de medewerking van de parochianen. De vrijwilligers zijn daarbij van het grootste belang, omdat zij zich in eerste instantie inzetten voor het in stand houden van onze parochie. Op woensdag 13 februari j.l is er een voorlichtingsbijeenkomst in de pastorie geweest. Alle vrijwilligers die mogelijk iets met dit nieuwe museum te maken krijgen, zijn uitgenodigd mee te praten over dit ontwikkelingsplan.

We kunnen niet in de toekomst kijken.
Het bestuur heeft echter het volle vertrouwen dat met behulp van de vrijwilligers en de sponsoren een mooie loot aan de rijke historie van onze kerkgemeenschap en de basiliek kan groeien.

Om in deze beeldspraak te blijven zal het eerste blaadje tot bloei komen wanneer op 16 mei 2008 in de Basiliek de eerste tentoonstelling “schatten van de Basiliek”officieel geopend zal worden bij de officiële opening van 2008 het Jaar van het religieus erfgoed.

Hulst, uw parochie en de basiliek staan 'op de kaart'.
Kijk eens naar www.scez.nl > welkom > 2008 jaar van religieus erfgoed.

Wij houden u graag op de hoogte.

Namens het parochiebestuur
J.F.M. v.d. Zijden