120914 presetatie uitvaartboekje 06 kleinLiturgie is in beweging. En net zoals in onze maatschappij alles verandert en in beweging is, gebeurt dat ook in de liturgie. Koren krijgen daar natuurlijk ook mee te maken. Nieuwe liederen worden er geschreven en gecomponeerd die een plaats krijgen binnen onze liturgie. De taak ligt daarom ook bij de koren, hun dirigent en organist, om daarop in te springen. In de parochie H. Maria Sterre der Zee is dat vrijdag 14 september gebeurd. Het boekje met nieuwe uitvaartliederen werd er gepresenteerd. klik voor een vergroting

Plaats van samenkomst is de H. Willibrordusbasiliek in Hulst. En aan het programma van de avond te zien wordt het een prachtige en inspirerende muzikale avond. In de voormalige parochies van de regio Oost Zeeuws-Vlaanderen waren twee boekjes met liederen in gebruik bij uitvaartvieringen, het 'groene' en 'rode'-boekje. Een jaar geleden werd de opmerking gemaakt dat in enkele kerken de boekjes verminderd waren. In overleg met de koren en het pastoresteam is toen gekozen om een nieuw boekje te maken dat gebruikt kan worden in alle uitvaartvieringen (eucharistieviering of een woord- en communieviering). Er kwam een werkgroep die een inventarisatie heeft gemaakt van de liederen die in de regio gebruikt werden, daarnaast gingen ze op zoek naar nieuwe liederen. In de werkgroep werden die liederen druk besproken en bekritiseerd. Na het welkomstwoord door pater Reurs konden de aanwezigen van de verschillende koren uit de parochie aan de slag. Want het was de bedoeling dat er gewekt zou worden, liederen uit de nieuwe bundel samen zingen, even proeven hoe een lied klinkt om het dan in de eigen kerk te gebruiken. Want de werkgroep heeft natuurlijk zijn werk niet voor niets gedaan.

Veel van de nieuwe liederen komen uit de bundel 'Wieg hen in jouw eeuwigheid', uitgegeven door Averbode. Jos Bielen, pater Norbertijn van Averbode en Ignace Thevelein, priester en musicus van het bisdom Brugge, bundelden meer dan dertig minder bekende en nieuwe liederen in een boek om te gebruiken in de avondwake, bij de uitvaart of bij de herdenking van overledenen. In deze liederen komen alle inhoudelijke aspecten bij een overlijden aan bod: vertrouwen op de Heer, geloof in de verrijzenis, verdriet delen, troost zijn voor elkaar, dankbaarheid voor de overledene, onmacht bij een te vroeg heengaan ... De liederen die werden opgenomen in dit werk zijn stuk voor stuk gemakkelijk te zingen en zinvolle liederen. Bijna van zelfsprekend werd Ignace Thevelein gevraagd om de avond muzikaal te leiden. Iedereen die de laatste jaren de zangavonden van de Koorkring Zeeuws-Vlaanderen hebben meegemaakt weten dat Ignace dit op een inspirerende, pedagogisch enthousiaste manier doet, zo ook vrijdagavond. Samen met organist Marcel Mangnus als begeleider op het Vermeulen-orgel. Een mooi en kundig duo dat de aanwezigen enthousiast lieten zingen. Er werd tussen door voldoende aandacht besteed aan de tekst en de zetting, de opbouw van de muziek vanuit de tekst, het zingen van de tekst zoals het door de componist bedoeld is, de tekst inhoud geven. De koren moeten er ook rekening mee houden dat ze tijdens de uitvaart niet alleen zingen om te troosten maar dat ze ook getuigen zijn van het geloof.

Met een kort koffie/thee pauze werd net voor 22 uur de laatste noten gezongen van het lied 'Wie in de schaduw Gods mag wonen' op muziek gezet door de Vlaming Ludo Claesen. In haar dankwoord dankte Marina Stockman iedereen die aan de voorbereiding en de realisatie van het boekje heeft meegeholpen alsook de twee musici die de zangers op een intensieve manier hebben laten proeven van de liederen.

Als bezoeker aan de presentatie namens het Koorkringbestuur Zeeuws-Vlaanderen, spreek ik de hoop uit dat de koren ook intensief aan de slag gaan met de nieuwe liederen. Het werk dat verricht is mag niet voor niets gedaan zijn. Wat bijzonder jammer is dat de aanwezigheid van dirigenten en organisten tegenviel. Andere activiteiten dan het eigen koor? Of geen interesse in nieuwe liederen? Dus koorleden maak uw dirigent warm voor de liederen en ga er mee aan de slag en laat het niet bij de inspirerende en leerrijke vrijdagavond blijven. Ga er voor!

De dood is ons te machtig,
Heer, maakt Gij ons krachtig
om het leven door te gaan.

Ronald van Quekelberge
secretaris Koorkring Zeeuws-Vlaandere