logo HMSdZ 100Dit jaar gaat u gebruik maken van één van de pastorale diensten, namelijk het ontvangen van een sacrament. Daarom willen wij uw aandacht vragen voor het volgende.

Aan het in stand houden van de parochiekern en haar diensten zijn (hoge) kosten verbonden. Deze moeten worden opgebracht door de parochianen, voornamelijk door hun bijdragen aan het plaatselijke Parochiefonds.
Jaarlijks wordt daartoe de actie Kerkbalans gehouden. Daarbij verschaffen werkgroepen informatie over de opbrengsten en de gemaakte kosten in de parochiekern. De parochiekernen doen daarbij een beroep op alle volwassenen die door het Doopsel tot de kerkgemeenschap behoren, om hieraan hun steentje bij te dragen.
Vele parochianen betalen al jaren trouw hun bijdrage, waarvoor een woord van dank op zijn plaats is. Menige parochiekern is mede daardoor (lang) uit de rode cijfers kunnen blijven; thans dreigt de balans echter naar de andere kant door te slaan.
Als u nog niet deelneemt aan het Parochiefonds zouden wij u vriendelijk willen vragen te overwegen dit alsnog te doen. Dit jaar is de adviesbijdrage € 112,-. Zonder uw bijdrage kunnen wij de Kerk niet in stand houden!

Aan parochianen die tenminste de adviesbijdrage betalen, worden geen kosten berekend wanneer ze een beroep doen op de pastorale diensten, zoals Doop, Eerste Heilige Communie en Heilig Vormsel. In andere gevallen wordt een bijdrage gevraagd ter grootte van de adviesbijdrage of het saldo van de feitelijke bijdrage en de adviesbijdrage. Wij vragen u met klem om deze bijdrage zo spoedig mogelijk over te maken naar de rekening van uw parochiekern (z.o.z.), maar in ieder geval voor aanvang van het voorbereidingsprogramma. Als u tijdig aan uw parochiekern betaalt, zullen er in dat jaar geen verdere kosten worden berekend voor het gebruikmaken van bovenvermelde pastorale diensten.

Sacramenten zijn niet te koop. De gevraagde bijdrage is dan ook geen verrekening van de specifieke kosten die met de toediening van het sacrament gemoeid zijn, maar is een bijdrage aan het geheel van de kosten die een parochiekern heeft om haar werk op alle terreinen te kunnen blijven doen. Mocht u financieel niet in staat zijn de minimumbijdrage te voldoen, dan kunt u dat aangeven bij de kasbeheerder van uw parochiekern, waarna zal worden bekeken of de bijdrage verminderd, dan wel kwijtgescholden kan worden. Het uitgangspunt blijft dat de sacramenten voor iedereen toegankelijk dienen te zijn.

Ongeacht waar het kind gedoopt wordt, deelneemt aan de Eerste Heilige Communie of het heilig Vormsel ontvangt, dient de bijdrage overgemaakt te worden aan de eigen parochiekern. Indien men buiten de regio Oost Zeeuws-Vlaanderen woont, en men niet kan aantonen de bijdrage elders te hebben betaald, dient de bijdrage overgemaakt te worden aan de parochiekern waar de viering plaatsvindt.

Wij rekenen op ieders verantwoordelijkheid en medewerking.

Namens het parochiebestuur en het pastorale team:

Stan Bosman, vice-voorzitter r.-k. Parochie H. Maria Sterre der Zee
Chantal van de Walle, teamleider pastoraal team

Voor het rekeningnummer van uw parochiekern zie onderstaand overzicht:

Parochiekern

Naam begunstigde bij overschrijving