130502 Terugblik oecumenisch leerhuis over spiritualiteitVanaf het najaar tot aan half februari zijn er vier leerhuisavonden gehouden in het Poorthuis te Kloosterzande.

We mochten ons verheugen in een redelijk tot goede opkomst van tussen de 8 en 18 deelnemers, dat wisselde per avond. De thema’s waren heel verschillend van aard.

De eerste avond was vooral inleidend bedoeld om met elkaar te ontdekken wat we onder spiritualiteit kunnen verstaan. Daarbij stonden vragen centraal als: Wie ben ik? Wat kan ik met mijn leven doen? Ieder mens is op zoek naar een zinvol leven en wil steeds verder groeien in zijn mogelijkheden. Spiritualiteit speelt daarin een essentiële rol. Maar hoe ontwikkel je een eigen ‘spirituele weg’?

Aan de hand van voorbeelden uit de kerkgeschiedenis en bepaalde spirituele tradities maakten we kennis met figuren die daarin een belangrijk stempel hebben gedrukt.

We lazen met elkaar enkele teksten van Theresa van Avilla en we hoorden iets over de Benedictijnse kloosterregels. Ook stonden we stil bij het gedachtegoed van Etty Hillesem en Dorothee Sölle.

Op de tweede avond hebben we o.a. kennisgemaakt met de zgn. Lectio Divina. Dit is een methode die helpt om een Bijbelgedeelte spiritueel aandachtig meerdere malen te lezen en te verstaan. Psalm 46:11 vormde daarbij een mooi uitgangspunt met de woorden: Wees stil en weet dat ik God ben. Een van de gevolgen van een spirituele leefstijl is: de stilte bewaren in de drukte van alledag en het ruimte maken voor God.

In het tweede gedeelte van die avond maakten we kennis met het werk van de Engelse kerkmusicus en componist John Rutter. We luisterden naar het lied The Lord is my light and my salvation. De Heer is mijn licht en redding. Een tekst enigszins bewerkt naar Ps. 27. Nadat we stil hadden gestaan bij de combinatie van tekst en muziek, geïnspireerd op een Bijbels tekst, luisterden we naar een werk uit zijn Mass of the Children, met daarin opgenomen het Dona Nobis Pacim.

Naast de inhoudelijke kennismaking met dit thema muziek en spiritualiteit was er opnieuw ruimte voor persoonlijke bespreking en het delen van ervaringen. Telkens ontstond er een boeiend gesprek over het onderwerp van de avond. Juist de veel-kleurigheid van de deelnemers maakte dit onderdeel tot een rijk leermoment. Het was bijzonder hoe we met elkaar tot een gemeenschappelijk gebed kwamen, waarin ieder zijn of haar aandeel had.

Op de derde avond hadden we als gast in ons midden zr. Noela Polet, die ons inwijdde in de betekenis van de zgn. woestijnmoeders. Dit was voor velen een ontdekking. Het was bijzonder om aan de hand van teksten uit de eerste eeuwen van de vroege kerk te ontdekken hoe men toen inspiratie opdeed in een meer mediterend leven en wat dit voor ons moderne mensen nog altijd de ogen kan openen voor het mystieke leven met God. Ook kon men op de boekentafel literatuur vinden die over de verschillende thema’s handelden. Anselm Grün is op dit moment een van de meest gelezen auteurs.

Drie recente publicaties op dit gebied zijn de volgende uitgaven:

• edereen spiritueel!, een praktisch groeiboek voor je eigen spiritualiteit (uitgave Halewijn/Adveniat);
  • een handboek christelijke meditatie (vertrekpunten, wegen en vruchten) onder redactie van Lex Boot, I(uitg. Boekencentrum), en het boek van
  • Kick Bras Mystiek leven (levenslessen in mystieke teksten, uitgave Abdij van Berne-Heeswijk).

De laatste avond werd gekozen voor het thema spiritualiteit en film. De keuze was gevallen op een Japanse film van de regisseur Yojiro Takita met als titel: Departures. Een aangrijpend verhaal over leven en dood en hoe een mens steeds fijngevoeliger kan leren omgaan met officiële rituelen rond de dagelijkse confrontatie met de dood. Het betrof hier een man die werkzaam was in de verzorging van overledenen en de begeleiding rond de laatste uitvaart van een geliefde. Ronduit aangrijpend wat gebaren (de mimiek) en de cello muziek kunnen doen.

De avonden werden telkens besloten met een kort meditatief moment of avondgebed. De eerste afsluiting werd gecombineerd met een spirituele wandeling naar de Hof te Zande Kerk. Via een donker kerkpad, hier en daar verlicht met lantaarntjes, leerden we al wandelend een psalmwoord verstaan als dit: Uw woord is een lamp voor mijn voeten, een licht op mijn pad. De illustratie bij deze impressie is van Marc Chagall en op dit psalmwoord geïnspireerd.

Het oecumenisch overlegorgaan kijkt tevreden terug op deze eerste serie avonden. Binnenkort zullen we bespreken hoe we hier een vervolg aan kunnen geven. We willen alle deelnemers bedanken voor hun inbreng op de verschillende avonden. Voor velen smaakt het naar meer en daarom willen we nagaan welke aspecten we nog aandacht willen geven. Wij houden u ook via dit kerkblad en via de website op de hoogte over de mogelijke plannen voor een nieuwe serie leerhuisavonden over spiritualiteit. Informatie kunt u altijd inwinnen bij ondergetekenden:

pastor Ralf Grossert (T. 313299) of
ds. Pieter Overduin (T. 68360)

Deze activiteit gaat uit van het oecumenisch overlegorgaan waarin participeren de r.-k.. parochie H. Maria Sterre der Zee en de protestantse gemeente Oosthoek.