emeritus-pastoor Jac Verster

geboren: Gilze, 15 mei 1917                                              overleden: Terneuzen, 12 mei 2014

140613 In memoriam pastor VersterNa een heel kort ziekbed is pastoor Verster, enkele dagen voordat hij 97 jaar zou gaan worden, in het ziekenhuis overleden. Van 1968 tot en met 1987 is hij pastoor geweest van de voormalige parochie van de H. Martinus te Kloosterzande. Toen hij met emeritaat ging liet pastoor Verster een uiterst vitale, gezonde geloofsgemeenschap achter die voor een heel groot deel gedragen werd door vrijwillig(st)ers. Hij had daarmee zijn parochie zeer goed voorbereid op de toekomst en daarmee liet hij zien dat hij een hele goede visie had op de ontwikkelingen die de kerk zou gaan doormaken.
Jac Verster was een echte herder: eerst en vooral was hij uiterst begaan met de vreugde en het verdriet van zijn parochianen. Hij deelde daarin vanuit zijn oprechte geloof. Op die manier had hij

ook duidelijk zijn eigen plek in de kring van familie, vrienden en collega’s. Op een bescheiden, collegiale manier bleef pastoor Verster betrokken bij de parochie en was hij altijd bereid om zijn opvolgers een helpende hand te bieden.
Tot het laatst toe volgde hij de ontwikkelingen in kerk en samenleving nauwgezet. Hij las veel en bleef zo ‘bij de tijd’. Pastoor Verster vond het fijn om over belangrijke zaken in kerk en wereld met anderen te kunnen praten en zo zijn visie aan te kunnen scherpen. Ook de ontwikkelingen in de zorg volgde hij op de voet en binnen wzc Antonius liet hij zich zeker horen, o.a. in de cliëntenraad. Maar bovenal bleef hij de goede herder die ook met medebewoners, vrijwillig(st)ers en personeel lief en leed deelde. Terecht mocht hij tijdens zijn leven al mooie blijken van waardering ontvangen: hij kreeg een koninklijke onderscheiding en het plein tussen de Martinuskerk en wzc Antonius is naar hem vernoemd. Zo blijft zijn naam altijd met Kloosterzande verbonden. Maar zijn naam zal vooral een dierbare plek houden in de harten van vele mensen. Moge hij rusten in vrede bij de God die hij in zijn leven heeft willen dienen.

Namens bestuur en pastoresteam H. Maria, Sterre der Zee
en de dienst geestelijke zorg van Curamus,