Op 19 september 2014 speldde burgemeester Jan-Frans Mulder van Hulst in de basiliek de versierselen behorende bij de ridderorde op bij Joop Colsen. Joop is sinds 1980 als vrijwilliger actief in de parochiekern van de H. Willibrordus in Hulst. In die tijd werkte Joop voor het Waterschap Hulster Ambacht en maakte hij naast de aandacht voor zijn werk en gezin ook tijd vrij om zich in te zetten voor de RK parochie. Joop heeft zich in de parochie op vele vlakken verdienstelijk gemaakt. Zo heeft hij als lid in meerdere bestuurlijke rollen deel uitgemaakt van het kerkbestuur c.q. de parochiekerncommissie (PKC). Ook vandaag de dag is hij lid van de PKC Hulst. 140922 Joop Colsen ridder in de orde van Oranje Nassau klein

foto J. Klok

Verder was hij in de 80-tiger jaren van de vorige eeuw lid van de werkgroep liturgie. Aan het eind van de 90-tiger jaren trad hij toe tot de Commissie Beheer Basiliek. Door de jaren heen is hij zonder mankeren actief gebleven als lector en zo zien we hem anno 2014 nog geregeld optreden in een liturgische rol in de basiliek. Joop wordt zeer gewaardeerd om zijn nuchtere kijk op zaken. Door zijn achtergrond als ondernemer weet hij als geen ander op een gezonde zakelijk manier naar parochiële onderwerpen te kijken.
Joop heeft sinds de oprichting van zijn eigen bedrijf in 1989 door zijn bedrijfsmatige focus op waterzuivering en de productie van duurzame energie middels eigen ontwikkelde technologie zowel een brug geslagen naar het conciliair proces ‘voor gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping' als naar het Millennium doel nummer 7: ‘Actief werken aan een duurzaam milieu'. Hiermee geeft hij mede inhoud aan de oproep van de assemblee van de Wereldraad van Kerken bijeen in Vancouver in 1983 om meer oog te hebben voor de ‘heelheid van de schepping'. Schoonwatervoorzieningen worden niet alleen ontworpen en gebouwd voor toepassing in eigen land en in Europa, maar Joop zet zich ook in ten behoeve van projecten voor duurzame sanitatie en irrigatievoorzieningen in ontwikkelingslanden. De parochie is er bijzonder trots op dat een van onze parochianen mede vanwege zijn inzet als vrijwilliger koninklijk is onderscheiden. Joop van harte proficiat!

Namens het bestuur van de parochie H. Maria Sterre der Zee,
Jaap Klok, secretaris