oecumenen kleurop zaterdag 23 mei in de Hof te Zandekerk
te Kloosterzande.

Tegen de klok van 11.00 uur kwamen de eerste van de 12 deelnemers aan en werden ontvangen met koffie en thee.
Pastoraal werker Ralf Grossert opende het programma met een meditatief moment waarbij we een begin maakten met het zingen van het Zonnelied van Franciscus, lied gez. 400.

Ds. Pieter Overduin vervolgde met een algemene inleiding over het Zonnelied aan de hand van hoofdstuk Vl uit het boek van de Franciscaan Hans Sevenhoven, met als titel: Betrokken . Het ging over betrokkenheid op de Schepper en de schepping, en de verbinding tussen hemel, aarde en de medemens. Naar aanleiding van een aantal vragen ontstond er een mooi gesprek over de boodschap die Franciscus nog altijd voor moderne mensen kan hebben. Dit blokje werd afgesloten met een compositie van de Engelse componist John Rutter:'Of the beauty of the earth'.

Nu volgde een lunch o.a. bestaande uit natuurproducten. Omdat het weer nog niet helemaal was opgeknapt bleven we met elkaar in de kerkruimte.

oecumenen franciscus taize
 de H. Franciscus van Assisi;
glas-in-loodraam van
frère Eric de Taizé

Voor het middagprogramma stonden drie workshops op het programma. Een creatieve workshop “Hemel” werd geleid door Helge van Drongelen en Sarina de Schepper. Op kleine schilderijtjes werden verschillende aspecten van het Zonnelied uitgebeeld. U treft hieronder een aantal foto’s van de creaties aan.

Een paar mensen kozen voor een meditatieve wandeling door de kerktuin en site Hof te Zande, waar het thema “aarde” de aandacht kreeg aan de hand van beeldtaal. Vragen als deze werden daarbij gehanteerd:

• Welke verbindingen kun je leggen met het hemelse (geloof), het aardse (de schepping) en het sociale (de medemens)?
  • Wat helpt je om bewuster om te gaan met de natuur, daar zelf deel van uit te maken?
  • Spreekt het je aan hoe Franciscus met de schepping als een persoon, als een gelijke omging, zoals met de dieren en de elementen?

Een derde workshop handelde over voorbeelden uit de hedendaagse Francis-caanse beweging. Hierbij werd uit de getoonde filmpjes de nadruk gelegd op “betrokkenheid op de naaste”. Met als vraagstelling: hoe vertaal ik deze Franciscaans leefstijl in mijn eigen dagelijkse leven? Lukt het mij om eenvoud i.p.v. luxe na te streven?

Ten slotte kwamen we uit de kleine groepjes samen voor een plenaire rapportage en konden we elkaar inspireren met de uitkomsten of gemaakte creaties op het doek. Zelfs een gedicht werd ten gehore gebracht. Het was verrassend te ervaren hoe actueel het evangelische gedachtegoed bestaande uit eenvoud, vreugde en toewijding van deze broeder Franciscus uit de 11 de eeuw voor de aanwezigen was.

Met nog meer vuur – daags voor Pinksteren - besloten we deze middag met een vesper in Franciscaanse stijl; naast enkele voorbeden zongen we de laatste 6 coupletten van het Zonnelied. Daarbij kon natuurlijk niet gemist worden het (gezongen) gebed aan Franciscus toegeschreven met de woorden:

Maak mij een instrument van uw vrede
Heer, maak van mij een instrument van uw vrede.
Laat mij liefde brengen waar haat is.
Laat mij vergeving brengen waar schuld is.
Laat mij waarheid brengen waar dwaling is.
Laat mij geloof brengen waar twijfel is.
Laat mij hoop brengen waar wanhoop is.
Laat mij licht brengen waar het duister is.
Laat mij vreugde brengen waar verdriet is.

Heer, laat mij ernaar streven niet dat ik getroost word, maar dat ik troost, niet dat ik begrepen word, maar dat ik begrijp, niet dat ik geliefd word, maar dat ik liefheb, want wie geeft, ontvangt, wie zichzelf vergeet, vindt, wie vergeeft, zal vergeving ontvangen, en wie sterft, zal ontwaken tot eeuwig leven. Amen.

De leden van het oecumenisch overlegorgaan en de deelnemers kijken dankbaar terug op deze bijeenkomst en hopen dat er in de toekomst nog meer zullen volgen. Voor hen die ook geïnteresseerd zijn geraakt in de Franciscaanse spiritualiteit kunnen altijd een proefnummer opvragen van het maandblad: Franciscaans Leven (administratie: tel. 073- 6131340 of e-mail:

Via de websites van de r.-k. parochie en prot. gemeente Oosthoek houden we u op de hoogte van de komende activiteiten.

Samenstelling en fotomateriaal: P.J.H.J. Overduin.