150628 Maria Ommegang 6Zondag 28 juni was de zon al vroeg van de partij, het beloofde een mooie dag te worden; een hoogdag voor Bergen op Zoom waar de Maria Ommegang op de laatste zondag van juni door de straten trekt.
Ook het Mariabeeld uit Clinge zou weer meegedragen worden. 4 dragers (waarvan de jongste 75 en de oudste 84 jaar is), vergezeld door 3 dames die de kleding van Maria een opknapbeurt gegeven hadden en Jules als vertegenwoordiger van onze PKC en tevens fotograaf, verzamelden om 8.45 uur aan onze kerk. Nadat ik hen veel succes en een mooie dag gewenst had, vertrokken ze richting Bergen op Zoom.
Daar begon de feestelijke dag om 10.00 uur met een Eucharistieviering voorgegaan door vicaris Paul Verbeek. ‘Een mooie, sfeervolle viering opgeluisterd door een prachtig koor’ aldus de woorden van iemand die eigenlijk niet zo kerkelijk is. Na afloop werd iedereen, waaronder ook de burgemeester, buiten uitgenodigd voor een kopje koffie en kon er nog even nagepraat worden.
Vervolgens begaven zo'n 50 genodigden (waaronder ook onze vertegenwoordigers) zich naar de pastorie waar zij in de prachtige tuin konden genieten van een heerlijke lunch in een, naar hun zeggen, zeer gemoedelijke sfeer.
Nadat de innerlijke mens versterkt was, werd het tijd om aan de voorbereiding van de Ommegang te beginnen. Ons Mariabeeld, dat sinds 5 juni in de kerk te bezichtigen was, werd opgehaald en door onze mannen naar het Markiezenhof (waar gestart werd) gedragen. Onze dames werden met de andere genodigden naar de markt gebracht om daar plaats te nemen op een gereserveerde stoel zodat de Ommegang prima kon gevolgd worden; het leken wel VIP's.
Om 15.00 uur was het dan zover; onder het thema: ‘met Maria bidden om vrede’ vertrok de kleurrijke dankstoet voor de 71ste keer door de stad. Met dit thema wilde men in gedachten zijn bij de zovele mensen in de nabije en verre wereld die bedreigd en vervolgd worden.
Er werd voor hen gebeden dat de Vrede en de Rust van Maria met hen moge zijn.
De geschiedenis van Stad en Land, passages uit het Oude Testament en de Zeven Vreugden van Maria uit het Nieuwe Testament werden op een enthousiaste manier tot leven gebracht. Opvallend was de grote zorg besteed aan de historische kleding en de prachtige bloemversieringen aan de wagens waren een lust voor het oog.
Pas aan het eind van de stoet kwamen de mensen met een gast Mariabeeld aan de beurt. Dit jaar waren dat er twee nl. het Mariabeeld uit Kwadendamme en onze Maria uit Clinge. Tot slot volgde het Mariabeeld uit Bergen op Zoom dat reeds sinds 1960 wordt meegedragen.
Het was een indrukwekkende stoet, al sloeg de vermoeidheid, mede door de drukkende warmte, op het einde wel toe. Gelukkig werd er onderweg voor voldoende drinken gezorgd wat iedereen enorm apprecieerde.
Rond 17.30 uur werd de Maria Ommegang afgesloten in de kerk. Pastoor Verbeek bedankte iedereen voor zijn enorme inzet. Mede door het mooie weer en de enorme inzet van zo'n 1000 deelnemers werd deze editie weer een groot succes. Tot slot werd het lied ‘ O.L.Vrouw van Brabant' door velen uit volle borst gezongen. Onze mensen hebben geen gebruik meer gemaakt van het afsluitend aangeboden drankje maar verkozen om vóór de terugreis nog een hapje te gaan eten. Maar eerst werd ons Mariabeeld in de auto geplaatst zodat zij vanaf nu weer op haar vertrouwd plekje in de kerk van Clinge kan staan.
Pastoor Verbeek kwam ook nog even afscheid van onze Clingse delegatie nemen met de woorden: ‘tot volgend jaar' en dat was niet tot dovemans oren gericht.
Toen ik aan de mannen vroeg of ze volgend jaar inderdaad weer mee wilden doen klonk het volmondig: ja -- als God 't belieft -- al wordt het wel, gezien onze leeftijd, elk jaar zwaarder. Wat jong bloed zou welkom zijn'. Geïnteresseerd ???
Aan wie ook eens naar deze prachtige Maria Ommegang wil gaan kijken, zou ik zeggen: houd zondag 26 juni 2016 alvast in je agenda vrij.
En tot slot aan Piet van Geertruy, Theo Verstraeten, Fiel van Stappen en Wilfried Meert, een dikke merci !!!

Annemie de Loos-Brijs