150929 Impressie van het Taize avondgebed 1 kleinIn de H. Catharinakerk te Hengstdijk hielden we ons oecumenisch avondgebed in de stijl van Taizé.
Voor het vierde seizoen houden we vier keer per jaar dit avondgebed, telkens ingegeven door een bepaald moment in het kerkjaar of naar aanleiding van de gebedsweek voor de eenheid van de christenen of zoals nu voor de vrede.
Als voorbereiding hoorden we de cantate voor de vrede van Richard Blackford met als enige tekst: Zalig zijn de vredestichters...

Later kwam deze tekst uit de zaligsprekingen terug als tweede lezing.
We zongen ook deze keer verschillende Taizé liederen samen met de begeleidingsgroep Cantate Dominum uit Clinge; er was een smeekgebed om vrede, een lezing uit Psalm 85 met als kerntekst: “trouw en waarheid omhelzen elkaar, recht en vrede begroeten elkaar met een kus...”
Het stiltemoment liep uit op de compositie van John Rutter, zijn Musica Dei donum. Daarna volgde het gebed om vrede, dat sterk werd gekleurd door de immense vluchtelingenstroom mede als gevolg van de oorlogshaarden in m.n. Syrie.

De vredeswens en groet die we tot elkaar uitspraken wilden we deze keer verbinden met een oproep om een donatie te doen voor de opvang van migranten. De kerkgangers ontvingen een zonnebloem als teken bij de vredesgroet en daaraan verbonden wij de wens dat de (komende) vluchtelingen in ons midden ook vrede en alle goeds zullen ontvangen. Men kan nog altijd een donatie doen aan de Stichting Kerk en Vluchteling te Sluiskil (NL27RABO 0114 0261 73) of aan de landelijke stichting Vluchtelingenwerk te Amsterdam (NL60INGB 0000 123488).

Dit avondgebed, dat weer goed werd bezocht, sloten wij af met onderstaande tekst:
Droom van vriendschap voor de rest van je dagen.
Droom van afwezigheid van alles wat scheidt.
Droom van en leven in goede gezondheid.
Droom dat armoede niet meer bestaat.
Droom van het beste voor heel je familie.
Droom dat kleuters weer oud kunnen worden.
Droom van een tijd zonder oorlog en strijd.
Droom dat het goede gedaan kan worden.
Droom van zorg voor de wereld en elkaar.
Droom van de liefde en droom van de vrede.
Droom dat gerechtigheid en vrede overal heerst.
Maar als je droomt, droom dan niet in je bed.
Droom met de hand aan de ploeg,
en bid, dat God je kracht geeft, genade en moed,
te bidden, te werken en te sterven voor je droom.
In de Naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.