160718 kermisviering clingeHet is in onze dorpen een mooie gewoonte om op kermismaandag de overledenen te gedenken. Voor de parochianen die ons het afgelopen jaar ontvallen zijn, wordt een kaarsje ontstoken en staat hun naam vermeld op een gedachtenisprentje, dat tijdens de viering wordt uitgereikt. Ook vinden veel families het op die dag belangrijk om in de kerk samen te komen en nadien een bezoek aan het kerkhof te brengen om even stil te staan bij het graf van een familielid of bekende. De vele misintenties en de bloemenzee op het kerkhof getuigen hiervan. Ook dit jaar werd de kermismaandagviering op 18 juli, voorgegaan door pastor Chantal van de Walle, weer druk bezocht. Naar jaarlijkse gewoonte werd de muziek verzorgd door het parochieel gemengd koor en de fanfare Weldoen door Vermaak, die hiervoor al weken druk gerepeteerd hadden. Voor de fanfare was het deze keer een emotionele viering; de afgelopen week verloren zij zeer plotseling een gewaardeerd muzikant die vele jaren trouw lid van de vereniging was.

Na afloop van de viering ging het richting afscheidsplein waar een korte afsluiting door de pastor werd gehouden en het kruis, als symbool van al de graven, werd gezegend.

Hartelijk dank aan de vele vrijwillig(st)ers die, op welke wijze ook, meehielpen om deze viering weer tot een sfeervolle bijeenkomst te maken maar ook aan de ‘mannen’ die er de laatste dagen voor gezorgd hebben dat het kerkhof er piekfijn bij lag en ook aan de ‘dames’ die het kerkgebouw poetsten, het koperwerk opblonken en de bloemen verzorgden; kortom al diegenen die steeds weer klaarstaan om zowel vóór als achter de schermen hun steentje bij te dragen.

Annemie de Loos

Voor meer foto's, klik hier