Beste parochianen,

Als vervolg op de informatieavond van 13 december met betrekking tot de wijzigingen in de parochies van Zeeuws-Vlaanderen, zullen er in de maanden januari en februari bijeenkomsten worden georganiseerd in de verschillende parochies. Daarin zal worden ingegaan op de in 2024 te nemen stappen. Deze bijeenkomsten zullen plaatsvinden op:

• woensdag 24 januari in heilige Catharinakerk te Hengstdijk;
  • dinsdag 30 januari in de heilige Eligiuskerk te Oostburg en
  • dinsdag 6 februari in de Emmaüskerk te Terneuzen.

De inloop is telkens vanaf 19.00 uur en de avonden starten om 19.30 uur.

Tijdens de algemene informatieavond van 13 december in de Emmaüskerk in Terneuzen is aangegeven dat vanaf de advent van volgend jaar er enkel in het weekend eucharistievieringen zullen plaatsvinden in de parochiekerken van de drie parochies. Die parochiekerken zijn:

• de heilige Maria Hemelvaartkerk te Aardenburg;
  • de heilige Willibrordusbasiliek in Hulst en
  • de Emmaüskerk te Terneuzen.

Verder werd er tijdens deze avond bekendgemaakt dat er voor alle kerken, in nauwe samenwerking met het bisdom Breda, een traject voor herbestemming zal worden gestart.

In de vervolgbijeenkomsten zal het belangrijk zijn om met elkaar in gesprek te gaan over de vraag hoe onze krimpende geloofsgemeenschappen vitaal kunnen blijven en hoe ze weer gericht kunnen worden op groei, hoe onwaarschijnlijk dat op dit moment ook lijkt. Het beleid dat de laatste jaren is gegroeid binnen ons bisdom en dat gestoeld is op de missionaire parochie, zal daarbij het uitgangspunt zijn: het leerling zijn van Jezus of de vriendschap met Jezus. Hoe bieden we mensen de gelegenheid om met het geloof in Jezus Christus in aanraking te komen? Hoe vitaal zijn onze geloofsgemeenschappen? Wat gaat goed? Waar moeten we ons op richten om de parochie toekomstbestendig te maken?

Ook aan deze bijeenkomsten zal Peter Joosse (bekend van Omroep Zeeland) zijn medewerking verlenen. Hij zal die samen met pastoor Wiertz en de vicevoorzitters van de individuele parochies faciliteren.

Tijdens de bijeenkomsten in de verschillende parochies zal meer specifiek worden ingegaan op het geloofsleven in de verschillende geloofsgemeenschappen: wat vinden parochianen van belang (om te behouden) en hoe is dit in te passen in het kader van de missionaire parochie?

We hopen velen van u te mogen begroeten op de parochiebijeenkomst. Weet dat u van harte welkom bent en dat we met elkaar in gesprek gaan.

Voor ieder van u een gezegend kerstfeest en alle goeds voor het nieuwe jaar 2024!

pastoor Wiertz,
Leo Baeten, Ronald van Quekelberge en Cecile van Tiggelen (vicevoorzitters)