logo parochies Zeeuws Vlaanderen

29 september 2021

Beste parochianen,

Na de persconferentie van de regering over het versoepelen van de coronamaatregelen heeft het CIO, na overleg met minister Grapperhaus (minister van eredienst) een advies opgesteld voor de aangesloten kerken en kerkgenootschappen. De bisschoppen hebben daarover gesproken en afgelopen dinsdag hebben zij de aanpassingen voor onze kerken bekend gemaakt.

De Nederlandse bisschoppen hebben besloten om de anderhalve meter afstandsregel bij kerkbezoek los te laten, mits er in het kerkgebouw ook tijdens de viering voldoende kan worden geventileerd. Vooraf opgeven en registreren zal niet meer nodig zijn. Aan iedereen wordt gevraagd om met elkaar rekening te houden zowel bij het kiezen van een plaats als bij het lopen door de kerk.

De dringende vraag om verantwoordelijkheid te nemen en thuis te blijven met klachten, die kunnen wijzen op corona, blijft bovendien gehandhaafd. Bezoekers van vieringen hoeven geen coronatoegangsbewijs te laten zien omdat dit niet past bij het karakter van de Kerk.

Volkszang wordt weer toegestaan. Ook koren mogen weer in volledige samenstelling zingen, op voorwaarde dat zij de regels van het RIVM voor koren en zangensembles volgen. Dit betreft regels over opstelling (op dit moment nog 1,5 meter afstand en in zigzagformatie).

De communie kan behalve met het eucharistisch pincet ook weer met de (vooraf gereinigde) hand worden uitgereikt. Bij de uitreiking van de communie blijft het hoestscherm gehandhaafd; ook een gelaatsscherm kan worden gebruikt. De tongcommunie wordt nog niet toegestaan. Voor gelovigen die niet op de hand de communie willen ontvangen blijft de bestaande oplossing van kracht, namelijk het gebruik van een eigen corporale.

De basisregels blijven van kracht:

• handen ontsmetten bij binnenkomst en bij de communie-uitreiking;
  • geen hand geven bij de vredewens;
  • gepaste afstand houden tot anderen;
  • wijwaterbakjes dienen nog leeg te zijn;
  • collectes bij de uitgang

We hebben er vertrouwen in dat de versoepelingen geen problemen opleveren en dat iedereen zich er aan gaat houden. Want dat is natuurlijk de basis voor een veilig samenkomen, nu en in de toekomst. En niet vergeten: Laten we letten op én zorgen voor elkaar!

Namens het pastoraal team en parochiebesturen,
pastoor W. Wiertz