170628 Met Maria danken voor de VrijheidOp zondag 25 juni 2017 liep de Maria Ommegang voor de 73ste keer door de straten van Bergen op Zoom met als thema: “Met U danken we voor de vrijheid”.

In oktober 1944 verliet de bezetter Bergen op Zoom. Eerder werd op 15 augustus 1942 door kapelaan Oijens beloofd, dat er elk jaar uit dankbaarheid een ommegang zou trekken. De dankstoet is er gekomen, omdat Bergen op Zoom is gespaard van groot oorlogsgeweld. Vanaf dat moment mogen we in vrijheid leven en trekt de Ommegang ter ere van Maria door de stad.

Dit jaar getuigen we als vrije mensen van ons geloof. Zoals pastoor Paul Verbeek verwoordde in zijn preek kennen helaas zoveel mensen in onze wereld deze rijkdom niet. Ze mogen niet zijn wie ze ten diepste zijn.

De viering werd opgeluisterd door het koor en orkest van HMR. Zij zongen de vaste misgezangen uit de Krönungsmesse KV 317 van Wolfgang Amadeus Mozart.

Zowel uit Hulst als Clinge werden de Staakmaria’s meegedragen in de dankstoet door vertegenwoordigers van Clinge, Hulst, St. Jansteen en Kloosterzande. Daar wij met de Gastmaria’s achteraan in de stoet liepen hebben wij zelf niet veel van de stoet gezien, maar we merkten wel op, dat er heel wat meer toeschouwers waren dan de afgelopen jaren, die we meeliepen. Wel konden we volgen hoe de dankstoet was opgebouwd. Hiervoor kunt u kijken op www.mariaommegang.nl.

Zingend, musicerend, dansend en declamerend trok de stoet door de oude binnenstad. Voorop liepen de tamboers en kondigde de heraut de komst van de

ommegang aan. ommegang aan. Daarna kwam het historische deel aan, waarbij dit jaar veel aandacht was voor de nieuwe duivel. Deze keer geen angstaanjagende duivel, maar traditioneel probeerde de duivel Eva te verleiden met een appel. Als hommage aan de onlangs overleden bisschop Hubertus Ernst liep ook Sint Hubertus mee. Hij had Hubertus-broodjes bij zich en in zijn nabijheid vier jachthonden.

Zo was ook de zusterstad Oudenaarde vertegenwoordigd met het Onze Lieve Vrouwenbeeld van Kesselare, het trommelkorps en een koperen krokodil, die normaal in een kapel hangt. Ook wij liepen samen met Kwadendamme mee als gast (Maria). Er waren ruim 800 vrijwilligers, die deze ommegang mogelijk maakten.

Eigenlijk kom je woorden te kort om weer te geven, wat deze ommegang je doet, wat het is om mee te lopen in deze dankstoet en dat je ervaart, dat jijzelf keuzes in vrijheid kunt maken. De eenheid en saamhorigheid doet me wat en geeft ook de energie weer in eigen parochie door te gaan. Gaat u volgend jaar ook eens kijken of loop met ons mee als drager? Het is zeker de moeite waard!

de afvaardiging uit de parochie