090607 mooiste kerk haan kleinDe parochiekerncommissie van de H. Willibrorduskerk is verheugd met de prijs die de Basiliek op zondag 31 mei 2009 tijdens een rechtstreekse radio-uitzending van de NCRV ontvangen heeft als mooiste kerk van Nederland. Het initiatief van deze prijs is tot stand gekomen door middel van het programma Plaza van de NCRV. Vele mensen uit Hulst, uit Nederland en ver daarbuiten hebben in eerste instantie hun stem voor de Basiliek via internet kunnen uitbrengen.
Later is door een vakjury uit de genomineerde kerken de mooiste uitgezocht.
Hieronder staat de tekst uit het juryrapport afgedrukt. Het is prachtig te lezen hoe deze jury in haar besluitvorming de elementen uit de geschiedenis, de architectuur en de filosofisch / religieuze gedachten van onze grote promotor de heer Jo Everaert gebruikt heeft om tot een eindoordeel te komen.

Juryrapport Willibrordusbasiliek in Hulst!
Dit kerkgebouw toont op een fraaie manier de gelaagdheid van de geschiedenis. Het verleden werd gerespecteerd en zichtbaar gehouden. De kerk vormt nog altijd het historische middelpunt van dit stadje, maar toont ook de ontwikkelingen in de tijd. Het gebruik als Simultaankerk is heel interessant, en op een bepaalde manier karakteristiek voor de Nederlandse situatie, waar protestant en katholiek lange tijd naast elkaar, maar weinig
met elkaar leefden.
De toren toont het duidelijkst de sporen uit verschillende periodes. Van de achthoekige toren uit 1402 is alleen de basis over. Daar bovenop staat een restant van de neogotische toren die Pierre Cuypers bouwde nadat de oude toren was afgebrand. In de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers de toren als uitkijkpost, graffiti van de Duitse soldaten is nog altijd aanwezig. De toren werd door de geallieerden in 1944 kapot geschoten. De moedige moderne torenspits werd na een prijsvraag in 1957 vormgegeven door architect Brouwers en kunstenaar Reijers. Die toont onder de naam ‘Prediker’ een Christusfiguur, gedragen door de vleugels van engelen. Het is feitelijk niet één spits, maar acht. Volgens de ingebrachte motivatie van de heer Jo Everaert heeft de kunstenaar hiermee willen aangeven dat er niet één weg naar God is, maar meerdere. In de woorden van meneer Everaert:
"Laat ieder zijn eigen weg naar God zoeken, zijn inspiratie zoeken in zijn eigen godsdienst om dichter bij God te komen en laat elkaar met rust. Aanvaard een anders mening en laat die in waarde.”

Een voor die tijd radicale boodschap, die aansluit bij wat dit monument met de moderne spits ons laat zien: een monument biedt een schat aan verhalen over het verleden, het blijft een levend bouwwerk, en met respect voor het verleden kun je een open houding tonen naar de toekomst. Deze bijzondere kerk is daarom voor ons de winnende kerk.