161107 heilig jaar van barmhartigheidActueel toen, in een ver verleden, en nu, in onze huidige tijd.

Over enkele weken, nl. op 20 november 2016, zal paus Franciscus het Jaar van Barmhartigheid sluiten.

De paus kondigde het bijzondere jubeljaar aan met de woorden: de geloofwaardigheid van de Kerk is evenredig met de mate waarin zij barmhartigheid betoont. Een zin om over na te denken en even weg te leggen, want hoe moet ik die zin verstaan. Opnieuw de zin lezen en er over nadenken. Een tekst die het hele jaar door is blijven hangen en waar we niet echt raad mee wisten.

En toch..... Langzaamaan werden de woorden zinnen en werden de woorden omgezet in daden. Daden die je in veel kerken in de wereld kon terugzien in de activiteiten, die er werden gehouden. Zo ook in Hulst. In Hulst wilden wij met ons lijf, met ons hoofd en ons hart uitstralen dat barmhartigheid bindt. Veel mensen hebben hieraan gehoor gegeven door individueel en/of in groepsverband mee te doen aan de activiteiten in de basiliek. Denk aan de opbouw van de lichamelijke en geestelijke werken van barmhartigheid, de spelen die erbij zijn gemaakt, nightfever, de gebedsdiensten en lezingen die er zijn geweest, de barmhartigheidskoek, de bedevaarten naar Lourdes en Rome, de Mariaroute etc. etc.

Nu komen we dan aan het eind van dit jubeljaar. Nog enkele activiteiten zijn er gepland. De reis naar Rome van 14 t/m 19 november, de gebedsgroep uit Terneuzen op 11 november, nightfever op 9 december, maar ook de slotviering.

Wij nodigen u uit om samen met ons de afsluiting van dit mooie en leerzame jaar te vieren op zondag 13 november in de basiliek, voorgegaan door Mgr. J. Liesen, onze bisschop.