liesen j pastorOnze bisschop is na zijn aantreden in januari 2012 begonnen met het afleggen van kennismakingsbezoeken aan de verschillende parochies van het Bisdom Breda. Zo was in februari van dit jaar het bezoek gepland aan de parochie H. Maria Sterre der Zee in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Door griep geveld kon onze bisschop toen helaas niet op bezoek komen. Op 14 augustus jongstleden mochten we bisschop Liesen in blakende gezondheid welkom heten in onze regio. Hij werd vergezeld door vicaris Verbeek, stafmedewerker Bornhijm en secretaris-generaal Hartmann. Het mooie weer bezorgde het bezoek extra glans.

Het bezoek begon met een ontvangst op de pastorie in Hulst. Vervolgens werd een rondrit langs alle parochiekernen en -kerken gemaakt en werd de lunch gebruikt in Clinge. Tijdens de rondrit was er gelegenheid om een korte toelichting te geven op de verschillende parochiekerncommissies, hun geschiedenis, bijzonderheden, conditie van het kerkgebouw, aanwezigheid van kerkhof, samenstelling parochiekerncommissie en andere informatieve zaken.

Terug in Hulst waren er achtereenvolgens ontmoetingen met het pastorale team, vertegenwoordigers van de parochiƫle clusters (bestaande uit leden van de parochiekern-commissies en Caritas) en tenslotte met het bestuur en het pastorale team samen. Na een eenvoudige maaltijd was het de beurt aan de parochianen om hun bisschop te ontmoeten tijdens de pontificale viering in de basiliek. Tijdens deze feestelijk eucharistieviering
beklemtoonde de bisschop nogmaals de waardering die hij heeft voor de vele, vele vrijwillig(st)ers, pastorale werk(st)ers en bestuurders die op vele fronten actief zijn om het geloof levend houden. Na de viering was er tijdens een gezamenlijke koffieontmoeting gelegenheid nader kennis te maken met de bisschop.