Beste parochianen en andere belangstellenden,

gebouwencommissieHet bestuur van de parochie H. Maria Sterre der Zee heeft in 2012 de gebouwencommissie geformeerd. Deze commissie heeft de opdracht gekregen een advies uit te brengen aan het bestuur m.b.t. de gebouwensituatie binnen de parochie en het toekomstig gebruik van met name de kerkgebouwen binnen de parochie.

Het bestuur is in het licht van de vitaliteit van de geloofsgemeenschappen en de financiƫle draagkracht van de parochiekern-commissies tot de conclusie gekomen dat het niet mogelijk is alle huidige kerkgebouwen te blijven exploiteren.

De commissie heeft een communicatieplan opgesteld met daarin een door de parochiekern in te vullen vitaliteitsmodel. Dit plan is in 2 voorlichtingsronden en per mail en website aan u bekend gemaakt. Het bestuur heeft het plan geaccordeerd.

Voor het invullen van het vitaliteitsmodel is aan de parochiekerncommissies de tijd gegeven tot eind juli 2013.

Helaas hebben we moeten constateren, dat niet alle parochiekerncommissies de benodigde gegevens op tijd hebben aangereikt/ingeleverd. Zoals ieder kan begrijpen betekent dit een stagnatie in de voortgang van de werkzaamheden die de gebouwencommissie moet verrichten.

Met de nu beschikbare gegevens is al wel een bevestiging gekregen van de hierboven omschreven conclusie van het bestuur.

De commissie tracht ook de meningen en suggesties van de parochianen te verzamelen. Hiervoor is een vragenlijst opgesteld, die door de parochianen kon worden ingevuld. De commissie heeft de ingeleverde vragenlijsten verwerkt in een totaaloverzicht van de parochie. Ook hier mist de commissie nog de resultaten van een paar parochiekerncommissies.

Eind dit jaar zal een tweede vragenronde worden verzonden, die u of in de koerier of op de website van de parochie of achter in uw kerk zult vinden.

De commissie zal nog dit najaar in contact treden met de parochiekerncommissies om ontbrekende gegevens te completeren of om verduidelijking te vragen van al het ingediende materiaal. Hiertoe zal een delegatie van de commissie in overleg treden met een delegatie van het bestuur van de parochiekern.

Als alles volgens plan verloopt brengt de gebouwencommissie begin 2014 advies uit aan het bestuur over de toekomst van het gebruik van onze kerkgebouwen, zodat het bestuur van de parochie het gebouwenplan kan opstellen waar het bisdom om vraagt.