over

Emmaüs: of de omgekeerde vlucht

140221 Muziek onder woorden

door
Louis Freund
(tekst en voordracht)
en
Pieter Overduin
(piano-improvisaties en arrangementen)

Op zondag 23 maart 2014
In de Hof te Zandekerk te Kloosterzande
Aanvang 15.00 uur

Toegangsprijs: € 5,00
en is ter bestrijding van de onkosten en komt verder ten goede aan het restauratie en onderhoudsfonds van de Hof te Zandekerk.

Toelichting bij de uitvoering Emmaüs: of de omgekeerde vlucht.

Twee diep teleurgestelde mensen zijn onderweg van Jeruzalem naar Emmaüs. Waarom moest Jezus dood? Vragen ze zich af. Dan krijgen ze gezelschap van een derde, die vragen stelt en begint te vertellen. Hij gaat met hen mee naar hun huis, breekt en deelt het brood, en zij herkennen...

Het verhaal wordt voor een deel gezien vanuit het perspectief van de leerling Kleopas. We volgen de innerlijke gemoedsbewegingen van deze leerling op de voet en wellicht herkennen we onze eigen zoektocht in wat er volgt in de ontmoeting met die vreemdeling.
De verschillende pianowerken omspelen de gesproken teksten en geven aan het verhaal een extra dimensie.
Niet alleen componisten hebben vorm gegeven aan Bijbelteksten als deze, maar ook voor schilders, tekenaars, iconografen en dichters sprak dit verhaal tot de verbeelding.
Zo ziet u op enkele momenten tijdens deze uitvoering een aantal zeer gevarieerde reproducties voorbij komen. Ze spreken voor zichzelf en vormen een rustmoment waarbij de pianomuziek zijn weg vervolgt.

De uitvoerenden hopen dat de inspiratie die zij in de loop van de totstandkoming van dit programma mochten ervaren ook bij u als luisteraar zal worden gewekt.
Er is geen pauze tijdens dit programma van een goed uur, wel wordt u aansluitend een drankje met iets erbij aangeboden.

Over de uitvoerenden:
Louis Freund (1938) was als predikant werkzaam in verschillende kerkgemeenschappen in ons land en tot 2003 in de Prot. Gemeente te Mechelen en is vanaf zijn emeritaat woonachtig in Hengstdijk. Vanuit zijn theologische en pastorale praktijk geïnteresseerd in muzikale expressie en het schrijven van poëtische teksten.

Pieter Overduin (1954) heeft verschillende Protestantse gemeenten gediend en is vanaf 2003 verbonden aan de Prot. Gemeente Oosthoek te Hulst. Als amateur pianist en organist is hij geïnteresseerd in het leggen van verbindingen tussen theologie en (licht-) klassieke muziek en verbeelding.

Deze activiteit wordt mede mogelijk gemaakt door de sponsoren
Schildersbedrijf Kuijcks en AH in Hulst - Mattheeuws