logo HMSdZ 200Nadat in 2012 de parochie H. Maria Sterre der Zee is ontstaan uit 13 zelfstandige parochiekernen, is door het bestuur een gebouwencommissie ingesteld. De opdracht was te onderzoeken wat gezien de financiële en bouwkundige situatie gerelateerd aan de vitaliteit van de parochiekern, het meest wenselijk gebouwenplaatje voor de toekomst zou zijn.

Duidelijk werd dat het niet haalbaar is alle kerkgebouwen binnen de parochie HMSdZ in stand te houden.

Ook het pastorale team heeft zich vanuit de pastorale kant over deze problematiek gebogen. Het tekort aan priesters en lekenpastors nu en in de toekomst, ook in relatie tot de beschikbare middelen, vormen de aanleiding tot een herbezinning.

De kern van het advies aan het bestuur is:
Ga verder met twee parochiekerken, waar liturgisch het zwaartepunt komt te liggen: de Basiliek in Hulst en R.K. Kerk in Kloosterzande. Ondersteun deze twee kerken met 4 kapellen (in de bestaande kerkgebouwen) in de regio en wel in Boschkapelle, Clinge, Hengstdijk en Kapellebrug, ieder met een eigen liturgische taak.

Het besluitvormingstraject richt zich op sluiting van de kerken per 1 juli 2015. In de periode hiervoor, maar ook erna zal bekeken worden wat de alternatieven zijn voor deze gebouwen zoals het vinden van een andere bestemming.

Het bestuur en met haar de gebouwencommissie en het pastorale team zijn zich bewust van de grote veranderingen die genoemd advies met zich brengt. Maar zeker ook de impact die het zal hebben op de parochianen.

Ingrijpen is noodzakelijk. Samen vooruitkijken naar een verantwoorde en goede invulling van het pastoraat binnen het haalbare is een uitdaging voor ieder die belang hecht aan het voortbestaan van de Katholieke Kerk in Oost Zeeuws-Vlaanderen.

Op 2 juni a.s. is er een voorlichtingsbijeenkomst voor parochianen en belangstellenden in het Reynaertcollege op de locatie Zoutestraat te Hulst om 20.00 uur.

Er zijn nog overlegronde(s) met de PKC's, zie onderstaand overzicht.
Het bestuur heeft alleen de bevoegdheid een voornemen uit te spreken. Het bisdom neemt uiteindelijk de finale beslissing.

Belangrijke data die na 22 april 2014 een rol spelen in het besluitvormingsproces.

22 april 2014

26/27 april 2014

28 april 2014

8 mei 2014

9 mei 2014

13 mei 2014

mei 2014

2 juni 2014

17 juni 2014
Presentatie gezamenlijk advies aan het bestuur van de parochie H. Maria Sterre der Zee.

Kanselmededeling over het gezamenlijk advies van 22 april 2014.

Persbericht in de regionale media en informeren van de gemeentebesturen Hulst en Terneuzen.

Deadline ontvangst schriftelijke reacties van de PKC’s.

Vergadering Gebouwencommissie over reacties PKC's.

Reguliere bestuursvergadering H. Maria Sterre der Zee o.a. over het gebouwenplan en voorlopige besluitvorming.

Gesprekken in clusters en/of afzonderlijke PKC's.

Regiovergadering op het Reynaertcollege voor alle belangstellenden / betrokkenen.

Reguliere bestuursvergadering en vaststelling definitief advies aan de bisschop.