pater Laurent Verver, Marist

geboren: Zevenbergen, 23 december 1934                             overleden: Hulst, 7 juni 2014

140613 in memoriam pater ververDe laatste periode uit het leven van pater Verver was niet gemakkelijk. Hij wist en voelde dat hij de grip op het leven steeds meer ging verliezen. Hij heeft dat moedig gedragen, werd liefdevol verzorgd door zijn medebewoners in het Maristenklooster, door zijn zussen en naaste familie en sinds bijna een jaar op ‘De Korenmarkt’ in Hulst. Daar is hij rustig ingeslapen.
Geboren in West-Brabant bracht het werk van zijn vader het gezin Verver naar Zeeuws-Vlaanderen. In Kloosterzande groeide hij op en in Hulst studeerde hij op het juvenaat van de paters Maristen. Later zou hij binnen die congregatie ook de weg volgen die leidde naar zijn priesterwijding op 22 februari 1964.
Hij was in onze streek werkzaam als godsdienstleraar aan de toenmalige L.T.S. te Hulst en in het bedrijfsapostolaat. Elders vervulde hij daarna diverse functies. In 1986 kwam hij terug naar Oost Zeeuws-Vlaanderen en werd benoemd tot pastoor van de

parochie van de H. Willibrordus. Tot aan zijn emeritaat nam hij hier vele taken op zich en gaf in onze streek leiding aan de geloofsgemeenschappen in een nadrukkelijk veranderend kerkelijk landschap. Ook binnen de congregatie van de Maristen en in het bisdom Breda werd graag van zijn deskundigheid en inzicht gebruik gemaakt. Treffend werd tijdens zijn uitvaartdienst als evangelielezing de parabel van de talenten gelezen. Laurent Verver was immers een man met vele talenten èn hij gebruikte die talenten ook om goed te doen aan mensen, aan kerk en samenleving.
Pater Verver was een aimabel mens en een fijne collega. Hij had gevoel voor stijl en was uiterst correct. Zijn uitstraling en heldere, krachtige stem maakten hem tot een sterke persoonlijkheid. Bovendien was hij een hele intelligente, wijze man. Pater Verver was een sterke bestuurder. Hij trachtte altijd om emoties en feiten te scheiden en kwesties heel realistisch te benaderen op basis van heldere, deugdelijke argumenten. Hij kon oprecht luisteren naar andere meningen en deed zo recht aan alle gesprekspartners, maar ging de verantwoordelijkheid niet uit de weg om beslissingen te nemen en knopen door te hakken. Daarnaast was hij een goede herder, die vreugde en verdriet met de parochianen deelde en inspirerend voorging in de liturgie.
Met veel waardering en respect zijn we heel dankbaar voor zijn grote inzet voor het kerkelijk leven in Oost-Zeeuws-Vlaanderen en zullen we met gevoelens van vriendschap aan hem terug blijven denken. Moge pater Verver nu de rust hebben waaraan hij toe was en thuis zijn bij God.

Namens bestuur en pastoresteam H. Maria, Sterre der Zee
en de dienst geestelijke zorg van Curamus,