heyden jo van der pastorOp 8 april is pastor Jo van der Heyden, priester van het bisdom Breda, op 83-jarige leeftijd overleden.

Op 24 december 1931 werd hij te Nieuw-Namen geboren.
Na een weg van gymnasiale studie en bezinning én van filosofische en theologische vorming werd hij in 1959 door bisschop Baeten tot priester gewijd. Zijn eerste heilige mis heeft hij op 31 mei 1959 opgedragen in zijn geboortedorp Nieuw-Namen in de kerk van de H. Joseph.
In augustus 1959 betrad hij als kapelaan het pastorale werkveld in de parochie Sint Jansteen. Dat was vlak bij zijn geboortegrond in Nieuw-
Namen; zo dicht bij het vertrouwde nest en waar hij de eerste ervaringen vertrouwvol kon klankborden. Deze eerste parochie was feitelijk meer een serieuze stageplek. Na 2½ jaar volgde een benoeming in Rijsbergen. Dat was ten tijde van het 2de Vaticaans Concilie in Rome.
Met een jeugdige werkinstelling zette hij daar met de gemeenschap de eerste schreden in de richting van het veranderende kerkbeeld. Na 4 jaar werd hij door bisschop De Vet geroepen om in diens geboorteplaats Gilze te gaan werken. Dat waren de late jaren zestig, die werden gekenmerkt door roerige ontwikkelingen in kerk en maatschappij.
Eind 1969 kwam pastor Van der Heyden voor vijf jaar naar Hulst als kapelaan. Dat was een parochie naar zijn hart: het klikte en hij is hier dan ook met veel toewijding geweest tot eind 1974. Door zijn warme interesse in de muzikale kant van de liturgie heeft hij aan de wieg gestaan van zowel het Dameskoor van de Basiliek als de Cantorij der Basiliek. Hij zong graag en dat heeft er zeker toe bijgedragen, dat er regelmatig radio-uitzendingen zijn geweest, waarin hij is voorgegaan.
Daarna vertrok hij naar de H. Henricus-parochie in Clinge, waar hij maar liefst 25 jaar pastoor is geweest: een pastoraat, dat steeds meer in het teken kwam te staan van samenwerking met collega's en parochies in de regio Oost Zeeuws-Vlaanderen.
Na 40 jaar pastorale dienst in de vorige eeuw, is hij op 23 mei 1999 met emeritaat gegaan. Daarna maakte onze regio dankbaar gebruik van zijn vrijwillige inzet voor het pastoraat.
rip kroonOp 24 mei 2009 werd in de basiliek te Hulst zijn gouden priesterjubileum gevierd.

Moge hij rusten in vrede.

Wij vieren zijn uitvaart:

op dinsdag 14 april
in de H. Willibrordusbasiliek te Hulst