Weersverwachting voor zondag 3 mei: fikse regenbuien met af en toe een donderslag en een stevige wind! Dat voorspelde niet veel goeds voor de achtste Mariaroute die op die dag gereden zou worden.
Tot ieders verbazing was het rond het middaguur nog steeds droog; maar toen zo'n 9 dappere fietsers zich richting kerk Nieuw Namen, het vertrekpunt, begaven, vielen de eerste regendruppels naar beneden. Daar aangekomen werd het groepje nog uitgebreid met zo'n 7 mensen die ons met de auto zouden volgen. Want omdat de Mariaroute bestemd is voor jong en oud, dus ook voor mensen die minder goed ter been zijn, kon de tocht ook met een scootmobiel of auto gereden worden.
Veel bekenden maar ook enkele nieuwkomers werden verwelkomd door pater Reurs. Met een routebeschrijving en overzicht van de gebeden en liederen, werd er klokslag 14.00 uur gestart en ging het richting kapelletje van O.L.Vrouw van Hulsterloo. Het beeld van dit Lief Vrouwke is een replica; het origineel is terug te vinden in Drongen. Hier aangekomen volgde een korte viering bestaande uit een stukje evangelielezing, een tientje van de rozenkrans en een strofe uit het lied: ‘Wij groeten u, o koningin'. Deze bezinning werd ook bij de volgende kapelletjes gehouden. Een gebed in het Nieuw Namens dialect en een gebed geschreven door wijlen pastoor Jo van der Heyden, geboren in dit dorp, konden hier echter ook niet ontbreken.
150505 Maria Fietsroute 1 kleinOnze tocht ging vervolgens verder langs rustige polderwegen om uit te komen bij een klein verscholen kapelletje nabij de Stenen Beer. Helaas is dit Mariabeeldje al meerdere malen vervangen want of het nu aan de ligging ligt of aan het vrij kleine beeldje, dit lief vrouwke is al menige malen lokaas voor grijpgrage handen geweest. Ook hier werd een korte bezinning gehouden.
Ondertussen trok de lucht iets meer open en fietsten we richting Graauw. Met de wind in de rug en nog steeds onze 3 volgauto's, naderden we het kapelletje van O.L.Vrouw van de Vrede (in december 1940 ingewijd). Ondanks dat dit aan een drukke weg ligt, werd ook hier een moment van stilte, gebed en lied gehouden.
Nog na-neuriënd met de woorden ... groet haar, o Cherubijn ... ging de route gezellig verder naar Lamswaarde. Al fietsend ontmoetten we mekaar, werden er onderling contacten gelegd en genoot men van een mooi, ondertussen droog, landschap.

150505 Maria Fietsroute 2 kleinAangekomen aan het laatste kapelletje (de Boudelookapel) ontmoetten we O.L.Vrouw van Lamswaarde. En al zijn de ijsheiligen nog niet voorbij, fleurden reeds mooie, rode geraniums dit Mariabeeld op. Voor de mensen uit deze streek is dit kapelletje zeker niet onbekend; elk jaar rond 15 augustus wordt er na de zondagsviering in processie vanuit de kerk naar hier gekomen voor een korte viering. Ook nu stonden we hier weer even stil.

Tot slot ging onze tocht verder naar de kerk van Terhole voor de afsluitende viering ter ere van Maria. Met een overweging, een laatste tientje van de rozenkrans, de litanie van Maria en enkele liederen werd deze mooie Mariaroute afgesloten. Na de zegen bedankte pater Reurs alle aanwezigen en werd iedereen uitgenodigd voor een kopje koffie of thee met iets lekkers in het dorpshuis van Terhole. En geloof me ... dat smaakte!
Na een nieuwe plensbui en de lucht weer wat opgeklaard was, werd er afscheid van mekaar genomen en ging iedereen zo rond de klok van 17.15 uur moe maar met een tevreden gevoel weer huiswaarts.
Pater Reurs en Cecile, heel veel dank voor deze inspirerende Mariatocht.
Rita en mensen van de PKC uit Terhole, dank voor de deugddoende traktatie.

Annemie de Loos