150820 RK Herenkoor St Antonius Abt Terheijden kleinDe eerste sporen van ons herenkoor dateren van het jaar 1750.
In “den Uitgeef van het jaar 1750” lezen we dat er een bedrag van f 8,00 is uitgegeven ten gunste van “de coorriste” en vanaf die tijd zien we meer vermeldingen van het koorgezelschap binnen de parochiële boekhouding, zoals uitgaven voor zangboeken, een naambord op het koor, beloning van de organist en de orgeltrapper en ook voor lint in de zangboeken.
Op 22 november 1858 krijgt het koor een reglement mede bedoeld om het bestaande koor te reorganiseren. In dit reglement was ook een boetestelsel opgenomen: leden die niet op kwamen dagen bij vieringen en vergaderingen moesten een boete betalen, later werd dit boetestelsel losgelaten en daar voor in de plaats kwam contributie.
Op het repertoire van het koor stond Gregoriaans en meerstemmige muziekmissen waarbij ook bassen, violen en hoorns gebruikt werden om het koor te begeleiden. De muziekmissen zijn uit het repertoire van het koor verdwenen, hoewel we nog wel meerstemmig Latijnse missen zingen. Ook het Gregoriaans maakt een belangrijk bestanddeel uit van ons huidige repertoire, naast het Nederlands wat na Vaticanum II binnen de liturgie een plaats gekregen heeft.
Heel lang is het herenkoor in de parochie van de Heilige Antonius Abt het enige koor geweest.
In 1966 kwam er een dameskoor, later een jongerenkoor en een jeugdkoor. Het jeugdkoor is inmiddels weer opgeheven, de leden van het jongerenkoor zijn inmiddels wel een aantal jaren ouder geworden, maar het koor bestaat nog steeds en ook het dameskoor bestaat nog.
In het jaar 2000 vierde ons herenkoor het 250-jarig jubileum met een viering waarin de bisschop van Breda - Mgr. Tiny Muskens - en het pastorale team van de Vijfheiligenparochie ( onze parochie was inmiddels samengegaan met die van Made, Wagenberg en Hooge Zwaluwe) voorgingen.
Naast zingen in de vieringen in de eigen geloofsgemeenschap, zingt ons herenkoor ook elders, zoals in verzorgingshuizen en in vieringen in andere parochies in onze regio en wat verder.
We nemen ook deel aan muziekactiviteiten binnen onze gemeenschap zoals Korenjacht en we fungeren ook wel eens als smartlappenkoor Traais Eikenhout. In 2005 zongen we in de St. Baafskathedraal in Brugge tijdens de zondagsviering. Ook zingen we wel samen met andere koren binnen onze parochie en omdat we dezelfde dirigent hebben zingen we minimaal eens per jaar samen met het Oosterhouts Mannenkoor.
Ons koor staat onder leiding van kerkmusicus Drs. Heino Vergouwen ( Hij is zondag 30 augustus helaas verhinderd) en wordt op het orgel begeleid door Jos Horbach. Onze dirigent is als kerkmusicus in dienst van de Vijfheiligenparochie en dirigeert daar ook meerdere koren. Het aantal leden van het herenkoor bedraagt op het moment 21, waarvan 9 bassen-baritons, 11 tenoren en de organist. Het ledental is redelijk stabiel te noemen. Bijzonder is dat vanaf het jaar 1904 steeds iemand van de familie Van Bekhoven lid is van ons koor. We zijn nu al bezig aan de derde generatie van deze familie binnen ons koor. Bijzonder is ook dat onder onze zangers een oud-Hulstenaar te vinden is.
Ons streven is om goede kwaliteit van zang te leveren binnen de diverse vieringen.
Om een goede sfeer te scheppen en te behouden binnen het koor maken we elk jaar een uitstapje, waardoor we dit jaar in Hulst belanden en wordt elk jaar het Ceciliafeest groots gevierd.
Hoewel door bezuinigingen binnen onze parochie ons herenkoor en het dameskoor meer samen zingen en ook samen repeteren is er toch nog ruimte behouden voor het herenkoor middels eigen repetities en door ons koor alleen te zingen vieringen.
We vinden het fijn dat wij in jullie prachtige basiliek mogen zingen en wie weet treffen we elkaar op zondag 30 augustus a.s.

Pierre Gruca, secretaris r.-k. herenkoor St. Antonius Abt Terheijden.