wiertz wmf pastorVandaag zal vicaris Wiertz het moment vieren, dat hij precies 25 jaar geleden in de H. Quirinuskerk te Halsteren door bisschop Ernst tot priester is gewijd.

Vicaris Wiertz kijkt in grote dankbaarheid terug op de afgelopen 25 jaar in het bisdom Breda. Hij is bisschop Ernst bijzonder dankbaar dat hij hem wilde wijden. Ook is hij de latere bisschoppen Mgr. Muskens, Mgr. Van den Hende en Mgr. Liesen zeer erkentelijk voor het vertrouwen, dat ze hem de jaren door hebben geschonken.

Pastoor Wiertz komt oorspronkelijk uit Limburg uit Kerkrade. Hij heeft gewerkt als praktijkcoördinator van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk en later ook als conrector. Hij is lid van het kapittel en was vele jaren werkzaam als deken en vicaris.

Op 30 november 2014 is Wiel Wiertz benoemd tot pastoor van de drie Zeeuws-Vlaamse parochies : H. Andreasparochie (west), de Elizabeth parochie (midden) en de parochie H. Maria Sterre der Zee (oost). Daarnaast heeft hij nog enkele diocesane taken, zoals de zorg voor de emeriti en het vormsel.

Een halve eeuw geleden waren er in Zeeuws-Vlaanderen zo’n 30 pastoors en dito kapelaans aan het werk. Vandaag de dag is hij alleen pastoor en wordt hij in zijn pastorale opdracht bijgestaan door drie teams met pastoraal werkenden. Pastoor Wiertz brengt als pastoor 'Van d’Ee tot Hontenisse, van Hulst tot aan Cadzand' het Zeeuws-Vlaamse volkslied dagelijks in praktijk. Zijn parochie heeft een oppervlak van 876 km2 en meet van west naar oost zo’n 70 km.

Vicaris Wiertz viert zijn jubileum in Hulst. De eucharistieviering uit dankbaarheid vindt plaats om 15.00 uur in de basiliek te Hulst. De liturgie wordt ondersteund door de drie dameskoren uit de drie Zeeuws-Vlaamse parochies en ook verleent het dameskoor uit Kerkrade haar medewerking.

Daarna is er ruimte voor felicitatie, ontmoeting en een gezellige samenkomst in en om de feestelijk ingerichte tuin van de pastorie.

Het bestuur en de parochianen van de parochie H. maria Sterre der Zee wensen hem een hele mooi en gedenkwaardige dag toe!