160717 André Celie gedecoreerdVoor diegenen die zich in het bisdom Breda op parochieel, vicarieel of diocesaan niveau bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor het geloof en/of voor de Kerk van Breda, heeft de bisschop van Breda onlangs een diocesane onderscheiding ingesteld.

Als eerste in het bisdom Breda heeft de bisschop deze onderscheiding toegekend aan de 81-jarige heer André Marcel Celie uit Koewacht. Op zondag 17 juli heeft pastoor Wiel Wiertz hem deze onderscheiding namens de bisschop uitgereikt tijdens een plechtige eucharistieviering om 9.30 uur in de kerk van de H.H. Philippus en Jacobus te Koewacht.

André heeft zich bescheiden en onopvallend gedurende meerdere decennia met grote toewijding dienstbaar gemaakt voor de geloofsgemeenschap in parochiekern Koewacht. Zo is hij organisator van de werkzaamheden van de ‘kerkhofploeg’ die de r.-k. begraafplaats van de parochiekern onderhoudt, collectant, verantwoordelijke voor het jaarlijks ophangen en weer opbergen van de adventskrans, het beschilderen van de herinneringskruisjes bij het overlijden van een parochiaan en is hij klusjesman bij alle mogelijke en onmogelijke klussen. Ook heeft hij hulp geboden bij de restauratie van de kruisweg.

Aan het begin van de viering werd het echtpaar volkomen verrast door de uitnodiging van de pastoor om helemaal vooraan te komen zitten, te midden van hun kinderen en kleinkinderen. De viering stond in het teken van welkom zijn en van gastvrijheid en de pastoor sloeg in zijn toespraak voor de decorandus een brug naar het grote belang van de parochievrijwilligers voor de opbouw van onze gemeenschappen. Tegelijk prees hij zijn vrouw Hilda, die het, als steun en toeverlaat aan het thuisfront, steeds mogelijk maakt dat André zich in kan zetten voor de gemeenschap.

De pastoor nodigde Hilda uit om de draagspeld op te spelden, maar daarvoor hadden haar handen niet meer de kracht. De pastoor nam het van haar over en overhandigde André ook het staande ereteken. De kerkgangers beantwoordden de ceremonie met een welgemeend en hartelijk applaus. Na afloop kon iedereen het echtpaar persoonlijk geluk wensen onder het genot van een kop koffie of thee.

Het parochiebestuur, het pastorale team en de gemeenschap van de kern Koewacht feliciteren de heer en mevrouw Celie van harte met deze onderscheiding, danken hen voor hun dienstbaarheid en wensen hen toe dat zij nog vele jaren gezond en actief mogen blijven voor onze gemeenschap.

Jaap Klok
secretaris bestuur parochie H. Maria Sterre der Zee