In het kader van het heilig Jaar van Barmhartigheid heeft paus Franciscus begin dit jaar parochies wereldwijd opgeroepen een dag van bezinning en gebed voor de Heer te houden. Aan die oproep geeft ons bisdom Breda gehoor op Sacraments-donderdag, 26 mei as. Dat gebeurt onder andere in de H. Anthoniuskathedraal in Breda, in de H. Catharinakerk van het 160519 heilig Jaar van Barmhartigheid 1Begijnhof in Breda en in de basiliek in Oudenbosch. Ook in Zeeland bidden wij 24 uur, en wel in de vorm van een estafette.

In de basiliek van Hulst begint de gebedsketen om middernacht tot 4.00 uur in de ochtend van Sacraments-donderdag met de opening van deze estafette, gebeden en samenzang. Een oproep aan allen om in samenzijn in tegenwoordigheid van het H. Sacrament deze start mee te maken.

Dan nemen Clinge, H. Henricuskerk, van 4.00 uur tot 7.00 uur met verhalen, Bijbelteksten, muziek, vrij persoonlijk gebed, voorbede en tot slot de zegenbede. en Kapellebrug, O. L. Maria ter Eecken, het gebed over tot 9.00 uur met de lauden, stilte, de rozenkrans van de barmhartige Jezus, stilte, lofprijzing van de barmhartige Jezus, stilte, Een gebed van Guido Gezelle : Bezoek bij het H. Sacrament, stilte en afsluiten met het ‘Onze Vader’ !

160519 heilig Jaar van Barmhartigheid 2Vervolgens wordt het voortgezet in de H. Pater Damiaanparochie, en wel ...in Goes van 9.00 uur tot 11.30 uur.
In de kerk van de H. Maria Magdalena komen we samen in gebed, stilte en bezinning. We bidden en zingen de ‘lauden’, het kerkelijk morgengebed met uitstelling van het sacrament van de H. Eucharistie – het ‘Allerheiligste’ en de rozenkrans. Er zijn stiltes van gebed en aanbidding en meditatieteksten over barmhartigheid. De sluiting vindt plaats om 11.30 uur.
Daarna zetten de andere parochies in Zeeland, waaronder die van de H. Maria op Walcheren en de H Eligiuskerk te Oostburg, het gebed voort van 11.30/12.00 uur tot 14.00 uur. (programma bij het ter persen gaan nog niet bekend).

160519 heilig Jaar van Barmhartigheid 3Van 14.00 uur tot 16.00 uur stil gebed in de basiliek van Hulst, waarbij eenieder is uitgenodigd naar mogelijkheid aan te sluiten.
Van 16.00 tot 18.00 uur H. Martinus te Kloosterzande met verhalen, Bijbelteksten, muziek, vrij persoonlijk gebed, voorbede en tot slot de zegenbede.

In de Emmauskerk in Terneuzen wordt van 18.00 uur tot 22.00 uur de Sacramentsdag voortgezet met angelusgebed, vespers, rozenkrans, aanbidding en dagsluiting/completen, terwijl van 19.00 tot 19.30 uur in de H. Maria Hemelvaart te Philippine een stil gebed zal zijn.

Om 22.00 uur gaat het stokje weer over naar Hulst, waarbij we hopen dat er in gezamenlijkheid tot 24.00 uur gebeden en gezongen zal worden in de basiliek. We sluiten af met de zegen met het Allerheiligste.

Door ons gebed volgen wij paus Franciscus na in zijn verlangen om de aarde een huis te laten zijn voor alle mensen. Zo worden wij gesterkt om de paus ook te volgen in zijn daden van tederheid en barmhartigheid.
Vandaar dat wij dit 24-uursgebed van harte bij de parochianen aanbevelen.