160403 beeld paus franciscusU hebt het vast al gezien.
De tuin van de basiliek is opgesierd met een houten beeld van Omer Gielliet. Via Stan Bosman, voorzitter van de parochie H. Maria Sterre der Zee, kwamen we in het bezit van dit houten beeld, voorstellende paus Franciscus. Één van de vele houten beelden, die Omer Gielliet in zijn leven maakte.

Omer Gielliet, priester en kunstenaar, vervaardigt sedert 1967 beelden van hout. In een stuk hout zag hij een beeld. Hij maakte gebruik van de grillige natuurlijke vormen van gebruikt hout. Op diverse plaatsen is zijn werk te vinden en onlangs verscheen er ook een boek van al zijn werken.

Ook het beeld van Franciscus staat omschreven in dit boek. Citaat: “Gielliet liep in de loop der jaren niet altijd hoog op met Rome. Maar hij is erg blij en ook wat verrast, als de nieuwe paus Franciscus wordt verkozen. Na het beluisteren van enkele van zijn eerste toespraken, weet hij het: deze paus is uit het goede hout gesneden. Omer vindt de toespraak op het Italiaanse eilandje Lampeduso erg bemoedigend, waar hij oproept tot “broederlijke solidariteit” met de vluchtelingen uit Afrika en Azië, en waar hij de “globalisering van de onverschilligheid” veroordeelt. Dit zijn enkele van de waarden en standpunten waar ook Gielliet voor staat – daarom besluit hij een beeld van de paus te maken. Opvallend aan het beeld is de grappige glimlach van de paus, wiens mond benadrukt wordt en wiens bril een beetje scheef is afgebeeld. Voor de rest is de paus vrij eenvoudig voorgesteld, zoals hij ook is. Zijn houding is echter bijzonder. De beide handen staan naast zijn lijf, met de handpalmen naar de mensen gericht. Omer legt hem zelf de woorden in de mond: “hier ben ik”. De houding van de paus is inderdaad erg uitnodigend en gericht naar de toeschouwer. De lachende blik en de liefdevolle open ogen spreken ons aan.

Een ander aspect is het ei – de paus lijkt hier als het ware uit een ei te komen. Dit ei heeft dezelfde christelijke symboliek die Gielliet eerder gebruikte bij het altaar in de Sint Barbarakerk te Breskens. Omer identificeert ook het vernieuwend elan van de paus. De achterkant van het kunstwerk toont een duif met een sleutel in de bek – de heilige geest geeft de paus steun; de sleutel staat voor Sint Petrus, de eerste paus van Rome, waar hij de marteldood stierf. De Geest die Liefde is, sterkt de paus en zo geeft de paus die liefdevolle boodschap door aan alle mensen.”

Toen ik vicaris Verbeek meldde, dat we een beeld van Omer Gielliet hadden gekregen en hem vroeg of bovenstaande tekst uit het boek, gewijd aan de werken van Omer Gielliet, de juiste was, kreeg ik de volgende reactie: ´Het gaat om paus Franciscus. Wat super dat hij ons toelacht vanuit de tuin van de basiliek. Omer is terecht fan van hem. Hij is geraakt door zijn profetische daad voor de vluchtelingen in Lampeduso. De paus is letterlijk uit het goede hout gesneden. Eenvoudig beeld vanwege de eenvoud van de paus.

Hij lacht ons toe en komt uit een ei. De paus wordt geïdentificeerd met de Verrezen Christus. Uit het ei komen staat voor het vernieuwende elan de paus. Aan de achterkant staat een duif met sleutel. De heilige Geest geeft de paus steun en de sleutel verwijst dat hij opvolger is van Petrus.”

Met dank aan de schenker van dit unieke beeld.