Een nieuw jaar, een jaar waarin we veel aandacht hebben voor het heilig Jaar van Barmhartigheid met veel activiteiten. We starten1 januari 2016 met een regioviering in de basiliek van Hulst.
Een regioviering met twee gezichten. We luiden het nieuwe jaar in met een lach en een traan. Een lach, want deze week is vanuit Oostakker aan Margriet Hermans het vredeslicht meegegeven voor Hulst. Het vredeslicht, het licht van de kaars, komt van Bethlehem en werd daags voor Kerstmis in Gent gebracht. Dit licht is door de scouting uit België in Bethlehem te voet opgehaald om het te verspreiden over de verschillende landen, wederom te voet.
Deze kaars zal ook naar Rome gebracht worden en vandaag werd de kaars plechtig binnengebracht in de basiliek. Alle mensen die het licht van de vrede willen meenemen en verspreiden kunnen hiervoor een kaars aansteken. We hopen dat vele mensen het licht van de vrede zullen verspreiden.
Een traan, want in de komende weken zullen de kerken in St. Jansteen, Graauw, Stoppeldijk en Terhole gesloten worden. Door een gelukkig toeval kreeg Jaap Klok enkele maanden geleden contact met Diana Nieuwold, die al enige jaren bezig is om Nederlandse kerken te fotograferen en haar foto's op internet publiceert. De kerken in de provincie Zeeland ontbraken nog, maar in de herfstvakantie heeft Diana 7 van onze kerken gefotografeerd.
Daaronder op de eerste plaats de kerken waar we als parochie in de komende dagen afscheid van gaan nemen.
De foto's zijn zo mooi, dat besloten is in het kader van de kerksluitingen uit haar foto's een selectie te maken en dit tot een boekje te verwerken, samen met pastorale teksten van pastoor Wiertz en pastor Noëla Polet.
Het resultaat mag er zijn!
Vandaag werd pastoor Wiertz in de regioviering het eerste exemplaar van het boekje : “Gesloten maar niet vergeten” aangeboden.
Een viering met sfeer, een viering die mij deed denken aan de vroegere jongerenmissen. De viering werd opgeluisterd door het koor Laudate Dominum met Bernadette Willaert. Het vredeslicht kwam op onze weg. We hopen, dat het komend jaar dit Licht ons mag helpen in al onze contacten met elkaar in een goede gezondheid en onder een goed gesternte.

160101 Regioviering heilig Jaar van Barmhartigheid 1 klein

160101 Regioviering heilig Jaar van Barmhartigheid 2 klein