210126 beuk clinge 1In december 1984 kwamen enkele inwoners uit Clinge naar het kerkplein voor het planten van een beuk. Het was een eerste aanzet van het groenplan Clinge, dat door de plaatselijke dorpsraad werd gerealiseerd. Ook pastoor Jo van der Heyden was hierbij aanwezig. Volgens Peter de Schepper, toenmalig voorzitter van de dorpsraad, zou de pastoor niet alleen een handje hebben toegestoken, maar zou hij ook een boodschap met deze boom hebben willen meegeven. Wat er precies op stond, weet niemand, enkel dat dit briefje in een fles onder het boompje werd ingegraven.

210126 beuk clinge 2Afgelopen week werd de beuk omgezaagd, wat voor heel wat beroering onder vele Clingenaren zorgde: hoe was het mogelijk dat de eigenaar hier zomaar toestemming voor gaf en wie was eigenlijk die eigenaar? Niet de parochie maar de gemeente Hulst, heeft deze beslissing als eigenaar genomen. Echter niet ‘zomaar’ . Volgens de heer Hamelinck van de plantsoendienst Hulst bleek de beuk anderhalf jaar geleden ziek te zijn. De boom werd onmiddellijk behandeld, maar helaas zonder resultaat. Een tweede optie was het snoeien van de boom, maar hierbij zou zoveel dood hout moeten worden verwijderd dat er weinig van de beuk zou overblijven. Maar, beste boomliefhebbers, niet getreurd, inmiddels staat er een nieuw exemplaar klaar.

Maar, waar is die fles nu gebleven? Binnenkort komt een speciale firma het grootste gedeelte van de wortels verwijderen en dát zou ons wel eens naar de fles kunnen brengen. Makkelijk zal dit niet zijn, omdat hij onder het boompje werd gelegd en wellicht nog iets dieper in de grond is gezakt. De heer Hamelinck heeft ons beloofd te laten weten wanneer deze werkzaamheden plaatsvinden, want we blijven hopen dat we de boodschap van onze inmiddels overleden pastoor Van der Heyden nog kunnen opgraven. Fingers crossed!

Annemie de Loos-Brijs