201118 h catharinaOp 25 november viert de Kerk de gedachtenis van de heilige Catharina van Alexandrië. Zij is de patroonheilige van de kerk en de parochiekern Hengstdijk.
In de weekviering van 23 november om 19.00 uur zal haar mooie beeld weer bij het altaar staan en zullen wij vierend stilstaan bij de betekenis van deze heilige voor mensen in onze tijd.

De heilige Catharina leefde in de 3de eeuw in het noorden van Egypte, in de stad Alexandrië. Omdat zij afkomstig was uit een rijke familie werd er veel aandacht besteed aan haar opleiding. Zo kende zij als vijftienjarige al alle werken van de Griekse filosoof Plato uit haar hoofd. Een opmerkelijk feit, zeker voor een tijd waarin onderwijs en kennis enkel voor mannen toegankelijk waren.
We zouden de heilige Catharina kunnen zien als een ambassadeur voor het onderwijs. Want nog steeds zijn er landen waar het voor meisjes en jonge vrouwen haast onmogelijk is om een goede opleiding te volgen, zodat zij hun bijdrage aan de samenleving kunnen leveren.
Hierbij moet ik denken aan Malala Yousafzai, een Pakistaanse kinderrechtenactiviste. Zij is bekend geworden door haar strijd voor meisjes om naar school te mogen gaan.
In 2012 pleegden de taliban een aanslag op haar leven. Malala raakte daarbij zwaargewond. Voor haar moed en inzet ontving zij in 2014 de Nobelprijs voor de Vrede.

De heilige Catharina heeft in haar eigen leven dezelfde tegenwerking moeten ervaren. Haar inzet voor kennis, onderwijs en vrijheid van geloof heeft haar het leven gekost.
Soms denk ik dat sinds de tijd van Catharina nog niet alles helemaal ten goede veranderd is. Niet geheel toevallig is 25 november ook uitgeroepen tot 'Internationale Dag voor de ‘Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen'. Catharina, een moderne vrouw, een heilige met een boodschap voor onze tijd.

Ook staat 25 november dit jaar in het teken van Red Wednesday, een initiatief van Kerk in Nood met als thema ‘Sta op voor de vrijheid om te geloven’.

En ter afsluiting: wist u dat de heilige Catharina ook een van de veertien noodhelpers is? 25 november, haar feestdag, is daarom ook een zogenaamde merkel- of lotdag. Hierbij hoort de weerspreuk: ‘Vriest het op Sint-Katrien, dan vriest het nog zes weken nadien’.

Ralf Grossert p.w.