(katholieken en protestanten in Hulst en omgeving)

170221 jubileumjaar 500 jaar reformatieHet zal u niet zijn ontgaan dat we vanaf vorig jaar oktober leven in een jubileumjaar. Na het heilig Jaar van Barmhartigheid werd vanaf 31 oktober het Refo 500 jaar ingezet. In ons land en in landen waar de reformatie zijn sporen heeft nagelaten worden er talrijke activiteiten gehouden om stil te staan bij de betekenis van het gedachtegoed van de Reformatie en haar voormannen.
In ons land wordt er per provincie aandacht geschonken aan een bepaald aspect van de protestantse traditie en identiteit. Telkens wordt het estafette stokje doorgegeven en zo zijn wij in Zeeland in augustus aan de beurt. Het thema is bij ons protestantse levenskunst. Maar in Zeeuws-Vlaanderen wilden we toch niet tot augustus wachten om in dit jubileumjaar iets te organiseren.
Zo kwamen we in een voorbereidingscommissie op het idee om een expositie samen te stellen met een aantal deskundigen van de Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten en met mensen van het museum en van het archief van de gemeente Hulst en een aantal protestantse gemeenteleden.

Ook leek het ons de moeite waard om een filmproductie te maken met actuele opnamen uit de eigen omgeving en thematisch van opzet. Daarbij wordt zowel voor de expositie als voor de film aandacht geschonken aan de beide geloofstradities, die van de rooms-katholieken en de protestanten.
Daarmee wordt recht gedaan aan de bijzondere context waarin de geschiedenis van de reformatie zich in onze eigen omgeving heeft voltrekken. Ook zal er aandacht zijn voor de periode dat er van de Willibrorduskerk simultaan gebruik werd gemaakt. De r.-k. parochie kerkte toen in het koor, terwijl de toenmalige hervormde gemeente in het schip zijn eredienst hield.

Verder zal er in de expositie aandacht zijn voor verschillende markante historische gebeurtenissen (wapenfeiten zo men wil) en zullen er mooie voorbeelden worden getoond van oude en meer recente Bijbeluitgaven naast religieuze voorwerpen. Al met al wordt het een veelzijdige expositie. Een brochure met toelichtingen en een historische tijdbalk maakt deze geschiedenis van 500 jaar reformatie (in relatie tot de rooms-katholieke kerk) toegankelijk voor de bezoeker.

Op vrijdag 31 maart zal om 19.00 uur een bijzondere bijeenkomst worden gehouden in het kader van 500 jaar reformatie, katholieken en protestanten in Hulst en omgeving. Deze vindt plaats in de protestantse kerk aan de Houtmarkt. U wordt op verschillende manieren meegenomen in het verhaal van deze bewogen geschiedenis, waarvan we nog steeds de betekenis kunnen waarnemen. Er worden enkele korte lezingen gehouden, er zal muziek zijn uit de tijd van de reformatoren, zang en een toelichting volgen bij de expositie. Aansluitend zal burgemeester dhr. J.F. Mulder de expositie in het museum de Vier Ambachten, Steenstraat 28 te Hulst op gepaste wijze openen.
Op deze plek wil de voorbereidingscommissie de direct en indirect betrokken instanties hartelijk danken die deze activiteit mede mogelijk maken. Niet in de laatste plaats noemen wij hier dankbaar de 4 sponsoren: t.w. Het museum de Vier Ambachten, Uitvaartverzorging fa. de Ridder, de Classis Zeeuws-Vlaanderen van de protestantse kerk en de diaconie van de protestantse. gemeente Oosthoek.
Ten slotte dank aan het archief van de gemeente Hulst, het Nederlands Bijbelgenootschap en het bisdom Breda, die ons o.a. verschillende unieke Bijbeluitgaven in bruikleen geven. Daarnaast mogen we ook uit particulier bezit enkele onderdelen tentoonstellen.
De expositie zal vanaf 1 april – 9 juli voor het publiek geopend zijn met filmimpressies uit de eigen omgeving. Ga voor openingstijden naar www.museumhulst.nl.
Op zaterdag 1 april is er eenlLezing door Jos van Doorn over de Reformatie van Antwerpen. Truffinozaal Blaauwe Hoeve te Hulst, aanvang: 14.30 uur. Uitgaande van de Oudheidkundige kring De Vier Ambachten.

Axel

• Op donderdag 30 maart 2017 komt Prof. Dr. Herman Selderhuis spreken over De reformatie in ‘ons’ deel van Zeeland. Hij zal vertellen over de drijfveren van onze gereformeerde broeders en zusters toen. Tegelijk zal hij met ons vooruit blikken: hoe kunnen we als kerken elkaar versterken in de 21e eeuw? Professor Selderhuis is hoogleraar kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Apeldoorn. En hij is ook directeur van Refo500. Locatie: oude gemeentehuis Axel, 19.30
  • Donderdag 5 oktober 2017 hopen we dr. Johan Decavele (Gent-Merelbeke) te mogen ontvangen. Decavele was rijksarchivaris in Gent en is als geen ander bekend met de kerkhistorie van (Zeeuws)Vlaanderen vanuit rooms-katholiek perspectief. De lezingen van Selderhuis en Decavele vormen dus als het ware een tweeluik. Locatie: oude gemeentehuis Axel, 19.30
  • Vanaf 12 oktober 2017 tot en met eind januari 2018 zal in het museum Het Warenhuis een tentoonstelling worden gehouden die helemaal in het licht zal staan van de (Axelse) Reformatie, de zogenaamde ‘Luther500-expositie’.